nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Emojis lobbar för udda frukter

Stora mängder av frukt och grönt når inte butikerna för att de har udda färg, fel storlek eller annorlunda form. Nu har amerikanska organisationen Hungry Harvest tagit fram udda grönsaker som emojis för att minska matsvinnet.

  • Annons 1

Organisationens emojis kan laddas ned av appleanvändare via appstore och just nu bearbetar de Google, Unicode och Apple för att  även de ska ta fram emojis av udda grönsaker och sprida dem.

Hungry Harvests syfte är att göra konsumenter mer bekväma med frukt och grönt med udda utseende för att på så sätt sätta stopp för onödigt matsvinn, skriver nättidningen Think Progress.

Idag blir de frukter och grönsaker som inte följer rätt mall biogas, kompost, djurfoder eller hamnar på tippen.

Enligt stickprovsundersökningar som Konsumentföreningen i Stockholm genomförde under förra året, är inne för udda grönsaker även i Sverige. I princip alla 345 tillfrågade i deras undersökning kan tänka sig att köpa frukt och grönt med udda form och färg.

– Det är hög tid att testa fula frukter i Sverige. Vår undersökning ger en hint om att gemene man förstår hur tokigt det är att rata grönsaker bara för att de har annorlunda färg eller form, sade Louise Ungerth, chef för Konsument & Miljö, Kfs, i samband med att undersökningen lanserades.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hemlig klimatdata försvårar omställningen

Klimatdata som inte är offentliga gör att det är svårt att diskutera vilka klimatsatsningar som är bäst. Därmed ökar risken för misstag vid den stora omställningen. Stefan Wirsenius vid Chalmers tekniska högskola är kritisk till att institut och företag inte alltid presenterar sina beräkningar.

Gretaeffekten del av större trend

Hos SAS använder hållbarhetschefen ordet roligt om det stora intresset för klimat som följt av IPCC:s rapport och klimataktivisten Greta Thunbergs inlägg i debatten. Men minskat flygande och ökad efterfrågan för biobränsle bygger på beslut som fattats tidigare än så, enligt fyra företag som påverkas på olika sätt av klimatdebatten.