nr-logo

Hållbarhet i praktiken

FOTO: Siemens

Elvägar testas i verklig miljö

I februari 2016 börjar elektriska lastbilar att rulla utanför Gävle. Det står klart sedan Trafikverket gett stöd till två testområden för elvägar.

  • Annons 1

I närheten av Arlanda och utanför Gävle ska två teststräckor för elvägar anläggas. Syftet är att få kunskap om hur elvägar fungerar och om tekniken kan användas i framtiden.

̶ Sverige är ett av de länder i världen som hittills har kommit längst med att utveckla tekniken för elvägar. Det är ett sätt att utveckla miljösmarta transporter i det befintliga vägnätet. Det kan bli ett bra komplement till dagens väg- och järnvägstrafik, säger Torbjörn Suneson, tf generaldirektör i Trafikverket.

Rosersbergs Utveckling ska testa en teknik med en elskena i vägbanan som driver och laddar fordonet under resan. Sträckan kommer att trafikeras av bland annat Post Nords lastbilar som går i skytteltrafik mellan flygplatsen och logistikcentret i Rosersberg.

Regions Gävleborg testar en teknik som innebär att en strömavtagare på lastbilshyttens tak matar ner strömmen till en elhybridmotor i lastbilen och projektet genomförs med Scanias lastbilar. Försöken beräknas avslutas 2018.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

EU satsar 100 miljoner euro på bioekonomin

Ökad cirkularitet inom bioekonomin och pengar till investeringar för att hjälpa innovationer ut på marknaden. Det är två delar i EU:s uppdaterade strategi för bioekonomi, som kom förra veckan. ”Strategin är bra” tycker Kjell Ivarsson, senior rådgivare på LRF och medlem i EU:s bioekonomipanel.

  • Annonskod Huvudspalten 4

”Studie från Karlstads universitet brister i vetenskaplighet”

Nyligen presenterades en studie från Karlstads universitet som påstod att plastmattor i bostaden ger upphov till upptag av farliga kemikalier hos gravida kvinnor. Studien är behäftad med brister som inte en vetenskaplig tidskrift borde ha accepterat, skriver Tekn Dr Lena Lundberg på PVC Forum – en sektorgrupp inom IKEM, i en debattartikel för Miljö & Utveckling.