nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Electrolux lyckades med lobbykampanj

Politikerna ville ha ett kollektivt ansvar för elektroniskt avfall, Electrolux ville ha ett individuellt. Efter många turer och ett gediget lobbyarbete fick de igenom sitt förslag.

  • Annons 1

Electrolux är ett av de svenska företag som för ett aktivt lobbyarbete i Bryssel. De har haft ett EU-kontor i över tio år och sedan två år tillbaka är miljöavdelningen för företagets vitvarudel förlagd till Brysselkontoret eftersom de flesta miljöfrågor som berör företaget initieras här.

Hittills har de framgångsrikt drivit igenom krav på individuellt producentansvar i WEEE-direktivet som handlar om elektronisk återvinning.

– När vi såg att politikerna ville ha ett kollektivt ansvar reagerade vi på en gång. Huvudsyftet med förslaget var att ge företagen ett incitament att göra produkter som är lättare att återvinna, men det är ju inget incitament för oss att göra bättre varor om vi ändå måste ta hand om andras avfall, konstaterar Viktor Sundberg som drivit fallet för Electrolux räkning.

Eftersom företaget inte fick med sig sin EU-branschorganisation CECED bestämde de sig för att driva sin egen kampanj.

– Då var vi bara två personer på plats så vi var tvungna att ta hjälp av en lobbykonsult, vi kunde inte driva en så omfattande kampanj, säger Viktor Sundberg.

Många möten

Konsulterna hjälpte Electrolux att boka in möten med politiker. Under en tvåårs period träffade Viktor Sundberg runt hälften av alla parlamentariker i miljöutskottet, flera i industriutskottet samt representanter för de flesta medlemsländerna. Totalt blev det över 100 möten med nyckelpersoner. Syftet var att alla verkligen skulle förstå konsekvensen av beslutet. För att få så många möten fick Viktor Sundberg sätta sig med sin bärbara dator och telefon och jobba i parlamentets kafeteria vissa dagar för att på så vis snabbt kunna gå på spontana möten när parlamentarikerna fick en ledig lucka.

– Konsulten hjälpte till med strategi och planering, men till mötena gick alltid en person från företaget. Skulle vi ha skickat en talesperson som inte var från Electrolux skulle det ha gett intrycket av att frågan inte var särskilt viktig för oss, menar Viktor Sundberg.

Han tycker inte att det har varit svårt att få till möten med parlamentarikerna, trots att de är väldigt upptagna är de intresserade av att höra vad alla parter har att säga.

– De är ju inte experter och behöver ha all information de kan få som underlag för sina beslut, konstaterar han.

Möten med andra

Electrolux ordnade också möten med miljöorganisationer och andra grupper som var intresserade av direktivet. De deltog även i en industriplattform med företag som ville driva samma linje. Tillsammans gjorde de uttalanden och distribuerade texter och information nyckelpersoner. De gjorde också ett gemensamt uttalande med miljörörelsen vid ett kritiskt ögonblick innan andra läsningen av direktivet, där båda grupperna förespråkade ett individuellt producentansvar. Viktor Sundberg tror att just det uttalandet var viktigt för kampanjen.

När politikerna såg att det var flera olika grupper med olika ståndpunkter som enats kunde de känna sig relativt trygga om informationens trovärdighet, kommenterar han och menar att även om man har helt olika åsikter i det mesta, är det effektivt att diskutera med andra parter som också vill påverka. Oftast går det att enas kring några punkter.

När det slutliga lagförslaget fattades stod det individuellt producentansvar, inte kollektivt producentansvar i lagtexten.

Fortfarande är det mycket i WEEE-direktivet som Electrolux inte är särskilt nöjda med, men enligt Viktor Sundberg gäller det att prioritera,

– Det går inte att arbeta med flera olika punkter samtidigt, man måste välja sina frågor.

Etiketter:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hemlig klimatdata försvårar omställningen

Klimatdata som inte är offentliga gör att det är svårt att diskutera vilka klimatsatsningar som är bäst. Därmed ökar risken för misstag vid den stora omställningen. Stefan Wirsenius vid Chalmers tekniska högskola är kritisk till att institut och företag inte alltid presenterar sina beräkningar.