nr-logo

Tidningen för miljöproffs

För två år sedan uppdagades Volkswagens fusk med manipulerad programvara, och i somras bekräftade IVL bilden efter en omfattande mätkampanj i Göteborg, där man med optiska instrument mätte utsläppen från över 30 000 förbipasserande fordon.

Dieselbilar orsakar höga utsläpp i hela Europa

Moderna dieselbilar överskrider utsläppsgränserna av kväveoxider med cirka fem gånger i Spanien, Schweiz, Frankrike och Storbritannien. Det visar en studie ledd av IVL Svenska Miljöinstitutet.

  • Annons 1

Den europeiska studien visar hur mycket hälsofarliga kväveoxider dieselbilar släpper ut i verklig körning. Sammantaget omfattar studien utsläppsmätningar på över 700 000 fordon.

– Dieselbilens verkliga utsläpp är en högaktuell fråga – nu närmast inför höstens omröstning i EU-parlamentet av EU:s nya avgaslagstiftning, säger IVL:s utsläppsexpert Åke Sjödin.

Varnar för höga utsläpp

IVL Svenska Miljöinstitutet varnade redan för flera år sedan för att dieselbilar släpper ut avsevärt mycket mer kväveoxider i verklig körning än vad som framgår av de officiella inomhustesterna, som används för EU:s avgaslagstiftning.

Europastudien bekräftar också att dieselbilar i den senaste miljöklassen, Euro 6, klarar sig bättre, även om utsläppsgränsvärdet fortfarande överskrids med 4-6 gånger. Däremot tidigare klassningar som Euro 5, överskrider gränsvärdet med så mycket som 40 gånger för vissa bilmodeller.

– Att frågan lyfts på EU-nivå är ett gott tecken. Hittills har Bryssel inte agerat tufft nog. Nu hoppas vi på ett strängare regelverk, säger Åke Sjödin.

Läs mer: 

EU-parlamentet startar undersökning kring ”Dieselgate”

 

Taggar:,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4