nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Erik Elvingsson Hedén, vd på SB Insight. FOTO: SB Insight

”Det tar tid att bygga ett hållbart varumärke”

Det säger Erik Elvingsson Hedén, vd på SB Insight, när de släpper resultaten från studien Sustainable Brand Index 2018. För Miljö & Utveckling berättar han om företagen som toppar studien och hur 40 000 konsumenter i Norden ser på hållbarhetsfrågor.

  • Annons 1

Sustainable Brand Index är Nordens största studie om hållbarhet och genomförs årligen sedan 2011. Studien fokuserar på konsumentbeteenden samt konsumenters uppfattning kring drygt 900 företag och varumärken i Norden.

I år toppar Coop listan bland Sveriges mest hållbara varumärken när konsumenterna får bestämma. Statliga Apoteket som har legat i topp de senaste två åren, får i år se sig slagna av såväl Coop som Ikea och Lantmännen.

Läs mer: Pengabrist stoppar tillverkningsföretag från att satsa grönt

52 procent av svenskarna tycker att Coop gör ett bra jobb inom miljö- och klimatfrågor. Medan 43 procent tycker att kedjan är bra på sociala frågor som mångfald och arbetsvillkor.

– Coop har under längre tid fokuserat på viktiga projekt inom klimatpåverkan. Exempelvis har de lyft frågan om matsvinn, köttkonsumtion och vegetariska alternativ, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

Ikea hamnar på plats två, vilket enligt Erik Elvingsson Hedén, beror på att de blivit bättre på att kommunicera ut sitt hållbarhetsarbete och inte bara hålla det internt.

Läs mer: Innovatör inom förnybart bränsle vinner pris

Det företag som stärker sitt hållbarhetsanseende allra mest sedan 2017 är Flygbussarna som ökar med 12 procentenheter. Därefter kommer Öresundskraft och Quality Hotels. Det företag som tappar mest i år är Saltå Kvarn.

– Att flygbussarna ökar så mycket beror inte på någon speciell satsning som de gjort under föregående år. Utan det är mer ett långsiktigt arbete med att kommunicera hållbarhet, exempelvis att bussarna drivs av rapsolja. Det tar tid att bygga ett hållbart varumärke, säger Erik Elvingsson Hedén.

I botten av listan hittar vi spelbranschen och bolagen Betsson och Unibet.

– Konsumenterna tycker att spelbranschen är väldigt skadlig för samhället och man tycker att bolagens marknadsföring är väldigt på, säger Erik Elvingsson Hedén.

Läs mer: Flyttkedja bland Swecochefer

Att Coops klimatfokus är en framgångsfaktor beror på att svenska konsumenter tycker att det är en av de viktigaste hållbarhetsfrågorna i dag. 37 procent av svenskarna tycker att hållbarhetsmål 13 om klimatförändringar är det viktigaste att prioritera bland FN:s 17 globala hållbarhetsmål.

Enligt studien tycker svenskar att det 12:e hållbarhetsmålet om hållbar konsumtion och produktion är viktigast.

– Folk börjar bli mer uppmärksamma på hållbarhet. Man vill konsumera, men gärna bra grejer. Fler konsumenter tänker därför cirkulärt, berättar Erik Elvingsson Hedén.

SB Insight har även studerat närvaron av hållbarhet i människors liv. Studien visar att hållbarhet har någon form av påverkan hos 73 procent av befolkningen. Andelen som pratar om hållbarhet är 64 procent.

Läs mer: Tre av fyra handelsföretag arbetar aktivt med hållbarhet

– Vi har i år även kartlagt 75 olika hållbara beteenden hos människor. Där kan man bland annat se att många människor är öppna för en cirkulär ekonomi, att handla second hand, medan många är väldigt negativa till att äta insekter som alternativt protein, säger Erik Elvingsson Hedén och fortsätter:

– Vi arbetar med beteendegrupper och kan spräcka vissa myter. En myt ät att millennials ofta ska vara otroligt medvetna och mer hängivna som konsumenter. Så kan jag säga att det inte är – det är ganska jämt mellan olika åldersgrupper när det kommer till hållbara beteenden.

Läs hela studien här.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Vegetariskt valgodis från Alliansen

Alliansens förslag till klimat- och miljöpolitik domineras av morötter, alltså stöd av olika slag, som bonus för miljöbilar. Därmed har Moderaternas politik fått stort genomslag. Med ett grönt spår för företagande, får även Centerpartiets politik genomslag, medan några av Liberalernas och Kristdemokraternas hjärtefrågor fått stryka på foten.