nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Nordens första trådlösa elbuss börjar köra i Södertälje efter nyår.
Nordens första trådlösa elbuss börjar köra i Södertälje efter nyår. FOTO: SL

Södertälje får Nordens första trådlösa elbuss

Nordens första elhybridbuss med trådlös laddning börjar trafikera en busslinje i Södertälje efter årsskiftet. Den laddas trådlöst på bara sju minuter och kan köra tio kilometer utan utsläpp.

  • Annons 1

Storstockholms Lokaltrafik, SL, ska testa ny laddteknik för en elhybridbuss i linjetrafik. Lokaltrafiken samarbetar med lastbils- och busstillverkaren Scania, energijätten Vattenfall, Kungliga tekniska högskolan, KTH, och Södertälje kommun. Projektet delfinansieras av Energimyndigheten.

Med den nya tekniken kan en vanlig buss laddas trådlöst på bara sju minuter. Från och med årsskiftet ska hybridbussen provköras i stadstrafik på linje 755 i Södertälje.

Busstrafik som drivs med el ger minskade utsläpp, mindre energiförbrukning och mindre buller i vår trafikmiljö. För att den ska bli långsiktigt hållbar krävs att den också är kostnadseffektiv.

Hinderprövning

Därför har KTH:s, forskare tittat på om det är försvarbart att använda trådlös, så kallad induktiv laddning för bussar i linjetrafik och om det finns något som hindrar att näringsliv och operatörer börjar använda den nya tekniken.

Maria Xylia, forskarstuderande vid KTH, har skapat en modell som identifierar de busslinjer som är kostnads- och energilönsamma för eldrivna fordon. Modellen kan appliceras på vilken stad som helst men Maria Xylia har fokuserat på Stockholm.

Passar inte alltid

– Det är inte realistiskt att elektrifiera samtliga busslinjer i Stockholm. Vi behöver istället främja synergier mellan olika tekniker och bränslen, som biodiesel och elektricitet, och använda det drivmedel som passa bäst i varje given situation, säger hon.

Trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting har gjort en analys som visar att eldriven busstrafik kan bidra till att landstingets miljömål uppnås. Det gäller framför allt lägre energianvändning, ökad popularitet och potential att minska driftskostnaderna på lång sikt.

 

Kommentarer

2 reaktioner till “Södertälje får Nordens första trådlösa elbuss”

  1. Ida Sol skriver:

    ”Induktiv laddning” eller ”kontaktlös” hade varit en mer passande benämning än ”trådlös” eftersom Volvos helelektrifierade elbussar gått i full lokaltrafik under snart 2 år i Göteborg. Volvos trådlösa lösning med stolpe på ändhållplatsen och kontaktskenor som fälls ned mot bussens tak är antagligen en billigare och helt strålningsfri lösning. Det hade varit intressant med mer information om just induktionsstrålningen vid dessa effekter. Risk att man kommer för sent till jobbet när man väntar på bussen och så avmagnetiseras plötsligt alla kort och pacemakern stannar…

  2. Kent Olsson skriver:

    Vad är det för skillnad mellan denna sorts buss och den Volvo-buss, linje 55, som Göteborg provar sedan några år?

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Klimatsmart energi sparar miljoner

Det toppmoderna energisystemet vid Norrlands universitetssjukhus, Nus, i Umeå består bland annat av en av världens största geoenergianläggningar. På mindre än ett år har det minskat landstingets energikostnader med över två miljoner kronor.

  • Annonskod Huvudspalten 4