nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Den allmänna opinionen driver företags CSR-arbete

Den allmänna opinionen och varumärkesbyggande är de största drivkrafterna för svenska företag att engagera sig i CSR-arbete, visar en underöskning.

  • Annons 1

62 procent av de tillfrågade svenska företagen säger att allmän opinion och varumärkesbyggande är de största drivkrafterna för CSR-aktiviteter. Men även medarbetarna driver på. 60 procent anser att nyrekrytering och att behålla befintlig personal är viktiga skäl. Och lika många pekar på kostnadsskäl.

Ungefär 60 procent av företagen har donerat till välgörande ändamål men endast 22 procent har medvetet köpt in lokalproducerade varor, etiskt producerade varor, eller organiska produkter.

Att dokumentera sitt CSR-arbetet är inte heller särskilt populärt. 62 procent rapporterar inte alls. Åtta procent gör det i en särskild rapport och tolv procent kombinerar CSR-initiativ med finansiell rapportering.

Undersökningen av Grant Thornton är gjord bland 600 svenska medelstora företag.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

De är Sveriges bästa arbetsgivare 2017

Revisionsbolaget Grant Thornton har utsetts till ”Sveriges bästa arbetsgivare 2017” för stora företag och när det gäller mellanstora organisationer är det teknikkonsultföretaget Bengt Dahlgren som tar hem den titeln. Resultatet baseras på en årlig undersökning som genomförs av employer branding-företaget Universum.