nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Den allmänna opinionen driver företags CSR-arbete

Den allmänna opinionen och varumärkesbyggande är de största drivkrafterna för svenska företag att engagera sig i CSR-arbete, visar en underöskning.

  • Annons 1

62 procent av de tillfrågade svenska företagen säger att allmän opinion och varumärkesbyggande är de största drivkrafterna för CSR-aktiviteter. Men även medarbetarna driver på. 60 procent anser att nyrekrytering och att behålla befintlig personal är viktiga skäl. Och lika många pekar på kostnadsskäl.

Ungefär 60 procent av företagen har donerat till välgörande ändamål men endast 22 procent har medvetet köpt in lokalproducerade varor, etiskt producerade varor, eller organiska produkter.

Att dokumentera sitt CSR-arbetet är inte heller särskilt populärt. 62 procent rapporterar inte alls. Åtta procent gör det i en särskild rapport och tolv procent kombinerar CSR-initiativ med finansiell rapportering.

Undersökningen av Grant Thornton är gjord bland 600 svenska medelstora företag.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Fiskguiden 2019: Här är fiskarna du ska låta simma vidare

WWF:s konsumentguide för fisk och skaldjur är släppt. Den vittnar bland annat om att bestånden hos 4 av 10 av våra vanligaste matfiskar inte mår bra. Miljö & Utveckling listar vilka fiskar du ska undvika i disken.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Debatt: Sverige kan bli världsledande inom bio-CCS

Debatt

Sverige kan bli världsledande med bred tillämpning av bio-CCS. Med sammanlagda utsläpp på 30 miljoner ton biogen koldioxid från 38 stora punktkällor finns goda förutsättningar. Det blir dyrt i starten, men på sikt sjunker kostnaderna, skriver Kjell Andersson, näringspolitisk chef på Svebio – Svenska bioenergiföreningen.