nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Den allmänna opinionen driver företags CSR-arbete

Den allmänna opinionen och varumärkesbyggande är de största drivkrafterna för svenska företag att engagera sig i CSR-arbete, visar en underöskning.

  • Annons 1

62 procent av de tillfrågade svenska företagen säger att allmän opinion och varumärkesbyggande är de största drivkrafterna för CSR-aktiviteter. Men även medarbetarna driver på. 60 procent anser att nyrekrytering och att behålla befintlig personal är viktiga skäl. Och lika många pekar på kostnadsskäl.

Ungefär 60 procent av företagen har donerat till välgörande ändamål men endast 22 procent har medvetet köpt in lokalproducerade varor, etiskt producerade varor, eller organiska produkter.

Att dokumentera sitt CSR-arbetet är inte heller särskilt populärt. 62 procent rapporterar inte alls. Åtta procent gör det i en särskild rapport och tolv procent kombinerar CSR-initiativ med finansiell rapportering.

Undersökningen av Grant Thornton är gjord bland 600 svenska medelstora företag.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nytt forskningsbegrepp ska få människor att se naturens värde

Genom att prata om ”naturens bidrag till människor” istället för ekosystemtjänster, kan naturens värde för människan ses ur ett mer komplett perspektiv. Det föreslår trettio internationella experter kopplade till FN:s vetenskapliga expertpanel för biologisk mångfald, IPBES.