nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Jo Tyndall från Nya Zeeland är en av de personer som nu ska leda arbetet med att ro klimatavtalet i hamn.
Jo Tyndall från Nya Zeeland är en av de personer som nu ska leda arbetet med att ro klimatavtalet i hamn. FOTO: Flickr

De leder arbetet med att genomföra klimatavtalet

I Bonn har det första formella förhandlingsmötet efter klimatmötet i Paris nu avslutats. Nu ska avtalet genomföras och fyllas med innehåll. Två nya ordföranden leder arbetet.

  • Annons 1

En viktig del i klimatavtalet är att hitta formerna för en global översyn som ger en bild av var arbetet med att minska utsläppen ligger till i förhållande till hur de globala utsläppen utvecklas. Tanken är att man nu ska skapa ett rapporteringssystem, ett så kallat ”transparensramverk” som nu ska utvecklas i detalj och där data sedan ska redovisas öppet.

 Parisavtalet bygger på att alla länder lovat att skruva upp sina klimatambitioner. När nu detta ska genomföras behövs ett bra mätverktyg på vad länderna faktiskt åstadkommer. Två nya ordföranden ska leda arbetet med att genomföra klimatavtalet. Det är Sarah Baashan från Saudiarabien och Jo Tyndall från Nya Zeeland.

Sarah Baashan är rådgivare till olje- och petroleum-ministeriet i Saudiarabien och har tidigare arbetet för OPEC. Jo Tyndall är klimatambassadör på handelsministeriet i Nya Zeeland.

Taggar:,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Så mår våra hav

I Ocean State Report behandlas tillståndet i våra hav. Åttio forskare ligger bakom rapporten som framöver ska komma en gång per år.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Snabbguide för rätt plastval

Jobbar du med förpackningar? Nu lanserar Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ett verktyg för att stötta branschen att välja plaster som är enkla att återvinna.

En miljon elbilar kan rädda klimatet

Debatt

En miljon elbilar kan i rätt kombination med andra satsningar räcka för att skapa en helt fossilfri fordonsflotta. Vi bör göra elbilarna självkörande och dela dem via bildelningstjänster. Tillsammans med ökad kollektivtrafik, cykling och förnybar el skulle detta dessutom kunna bli billigare för samhället än dagens system, skriver Henrik Ny, universitetslektor vid Blekinge Tekniska Högskola.