nr-logo

Hållbarhet i praktiken

De blev det mest hållbara varumärket

Trots att även detta års Sustainable brands har sina vinnare är den rådande trenden att konsumenterna blir mer och mer kräsna och att de flesta företag sjunker i anseende när det gäller miljö och socialt ansvarstagande.

  • Annons 1

När undersökningen Sustainable Brands Insights presenterades nyligen stod det klart att Coop hade blivit nedknuffad från förstaplatsen av Ica som nu anses som Sveriges mest hållbara varumärke i konsumenternas ögon. Totalt har cirka 9 000 konsumenter tillfrågats om hur de ser på olika varumärken i flera branscher.

Dock har hela 90 procent av alla företag i undersökningen fallit i anseende sedan senaste undersökningen i fjol.

– Den negativa trenden beror faktiskt inte på att företagen har blivit sämre utan istället på att konsumenterna har börjat först innebörden av ordet hållbarhet. Därmed ifrågasätter de vad de själva faktiskt vet om företagens arbete och avstår från att ta ställning. Det innebär att färre har en positiv inställning men andelen negativa är ungefär densamma som tidigare år, säger Erik Hedén som ansvarar för undersökningen hos Sustainable Brand Insight.

Övriga pristagare under en ceremoni var God El som fick förstaplacering i kategorin Bästa Utveckling och Skånemejerier som blev Årets Påhejare.

Etiketter:, ,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hemlig klimatdata försvårar omställningen

Klimatdata som inte är offentliga gör att det är svårt att diskutera vilka klimatsatsningar som är bäst. Därmed ökar risken för misstag vid den stora omställningen. Stefan Wirsenius vid Chalmers tekniska högskola är kritisk till att institut och företag inte alltid presenterar sina beräkningar.

Gretaeffekten del av större trend

Hos SAS använder hållbarhetschefen ordet roligt om det stora intresset för klimat som följt av IPCC:s rapport och klimataktivisten Greta Thunbergs inlägg i debatten. Men minskat flygande och ökad efterfrågan för biobränsle bygger på beslut som fattats tidigare än så, enligt fyra företag som påverkas på olika sätt av klimatdebatten.