nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Därför ska du bry dig om årets nobelpris i ekonomi

Beteendeekonomen Richard Thaler har visat hur man med små och välriktade ”knuffar” kan göra vissa beslut lättare att ta än andra. Metoden driver både smarta affärer och effektiviserar hållbarhetsarbetet, skriver Lena Bjurner, HR och hållbarhetsansvarig på Scandic Hotels Group.

Lena Bjurner, Scandic
  • Annons 1

Årets Ekonomipris, eller Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne som är den officiella benämningen, gick till Richard Thaler. Det var ett i vårt tycke ett välförtjänt erkännande för hans och hans kollegors banbrytande arbete inom beteendeekonomi och för beteendevetenskap i stort.

Richard Thaler är för gemene man mest känd som en av författarna till bästsäljaren Nudge – Improving decisions about health wealth and happiness. Boken beskriver tydligt hur företag och institutioner med små och välriktade ”knuffar” kan göra vissa beslut lättare att ta än andra – att man därför kan styra beteenden åt håll som gynnar exempelvis människors hälsa eller ekonomi. Eller det viktiga hållbarhetsarbetet.

Metoden nudging har visat sig vara effektiv för att få konsumenter, medborgare och medarbetare att göra mer hållbara val. Precis det har vi på Scandic tagit fasta på. Vi försöker ständigt hitta nya sätt att ”knuffa” både medarbetare och gäster i rätt riktning och hjälper dem att ta hållbara val utan att påverka deras fria vilja.

Duschklocka och mindre kött

Till exempel har vi på vårt senaste hotell, Downtown Camper by Scandic vid Brunkebergstorg i Stockholm, satt in ett tidur, som en duschklocka, på varje rum så att våra gäster får liten ”knuff” till att uppmuntra dem att använda mindre vatten.

Det område som kanske har tydligast koppling till nudging handlar om minskningen av matsvinn. Vårt matsvinnsprogram går ut på att förändra beteendet hos både gäster och medarbetare för att minska mängden mat som måste slängas. Sedan vi började ”knuffa” gäster och medarbetare i rätt riktning har vi minskat matsvinnet med upp till 50 procent på våra hotell, samt att konsumtionen av kött har minskat. Rent praktiskt handlar det om att väga och ge feedback till medarbetare och gäster om vad som slängs som matavfall, justera storleken på tallrikar samt att styra uppläggningen på våra bufféer så att det gröna lyfts fram före köttet.

Sparar tvätt

Ett annat tydligt exempel på sådana knuffar är ”handduksexemplet” som innebär att upplysa gästen om att normen är att låta sin handduk hänga kvar om man inte vill ha den tvättad, som Scandic var först med att initiera men som sedan blivit något av en global standard. Sedan vi införde detta för över 20 år sedan sparar vi över 3 ton tvättmedel varje år, arbetsmiljön för de anställda har förbättrats, samt att vi minskar miljöpåverkan som är förknippat med tvättning.

Vi står dagligen inför tusentals beslut, några mer betydelsefulla än andra. Richard Thaler har genom sin viktiga forskning visat hur vi bland annat kan använda nudging för att hjälpa oss själva och våra gäster att göra bättre och mer hållbara val i vardagen. Vi är glada över att Thaler och hans medarbetare har fått det här fina erkännandet. Vi på Scandic kommer fortsätta att omsätta hans forskning i praktiken för att ytterligare utveckla vårt hållbarhetsarbete.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

De är Sveriges bästa arbetsgivare 2017

Revisionsbolaget Grant Thornton har utsetts till ”Sveriges bästa arbetsgivare 2017” för stora företag och när det gäller mellanstora organisationer är det teknikkonsultföretaget Bengt Dahlgren som tar hem den titeln. Resultatet baseras på en årlig undersökning som genomförs av employer branding-företaget Universum.