nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Linda Elmén, hållbarhetschef på Canon Sverige. FOTO: Canon

Canon satsar på cirkulär ekonomi

Den japanska teknikjätten Canon börjar se cirkulär ekonomi som en affärsmöjlighet. Multifunktionsprodukter, reservdelar och tonerkasetter är några av deras produkter som får nya liv igen.

  • Annons 1

– Cirkulär ekonomi är i toppen av vår strategi framöver. Det känns bra i hjärtat att vi har tagit detta strategiska beslut. Vi ser cirkulär ekonomi som mer än bara återvinning, det är även en affärsmöjlighet, säger Linda Elmén, hållbarhetschef på Canon.

Bland produkterna har de en serie multifunktionsprodukter, EQ80, som är tillverkade av upp till 80 procent återvunna delar och komponenter.

Canon har även arbetat med insamling av tonerkassetter sedan 1990-talet och har hittills återvunnit mer än 378 000 ton kassetter i världen, vilket har minskat koldioxidutsläppen med cirka 551 000 ton.

– Många hyr våra kontorsprodukter. När kunderna använt dem färdigt tar vi tillbaka dem och gör sedan en ny återvunnen serie, som då minskar koldioxidutsläppen med 80 procent vid produktionstillfället, i jämförelse med nyproduktion. Tonerkassetterna skickar vi till Frankrike, där de gör nya av de gamla.

Tar vara på reservdelar

Canon använder även återvunna reservdelar till sina kontorsprodukter. Produkterna är integrerade i deras system och kommer alltid upp som första alternativ när teknikerna ska beställa nya delar.

– Vi uppmuntrar användningen av de här delarna. Som hållbarhetschef tycker jag att när dessa delar är integrerade i systemen, så har man nått hela vägen fram. Delarna säljs naturligtvis med samma kvalitet och garanti som nya delar.

Vilka mål har ni kring arbetet med cirkulär ekonomi?

– Ett av våra mål är att vi måste bli bättre på att mäta vårt arbete ur ett cirkulärt perspektiv. Först då kan vi visa effekten av arbetet på ett tydligt sätt. En utmaning för mig är att utbilda mina medarbetare och kunder i vad cirkulär ekonomi faktiskt innebär, säger Linda Elmén och fortsätter:

– I dag behöver jag förklara för människor vad jag menar med cirkulär ekonomi och vilken nytta det kan göra för oss som företag och våra kunder. Jag behöver utbilda ledningen och kollegor. Kan vi sedan dessutom visa kunderna att våra produkter är hållbara, så gynnar det även de kunder som arbetar med hållbarhet. På så sätt skapas en snöbollseffekt.

Vad blir nästa steg?

– Det skulle vara spännande att göra något på konsumentsidan. Att arbeta med cirkulär ekonomi inom kameradelen, förhoppningsvis finns det en efterfrågan bland slutkunderna.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nytt webbverktyg ska öka jämställdheten på arbetsplatsen

Ett forskningsprojekt vid Luleå tekniska universitet har utvecklat ett nytt webbverktyg, ”Förändringsrutan” ska hjälpa organisationer att få jämställdhetsarbetet att bli en del av den ordinarie verksamheten och det dagliga arbetet.