nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Britter narrar BP efter miljöskandalen

Brittish Pollution, Burning Petroleum, Broken Promises. BP får flera nya namn i Greenpeaces tävling efter miljöskandalen.

  • Annons 1

Förslagen på nya logotyper har strömmat in till tävlingen Behind the Logo som Greenpeace står bakom. Över 900 bidrag har kommit in. Det handlar om att ge förkortningen BP nya innebörder och att designa om företagets logotyp.

I ett fall har den gulgröna blomman ersatts av en lika stor oljesvart fläck. I ett annat heter BP plötsligt Beyond Profit och loggan består av en grön man med samma gulgröna blomma fast i hattform. Han spyr ut en trögflytande, svart massa i ett lika svart hav.

På bildsidan Flickr finns fler exempel på tävlingsbidrag som narrar företaget och dess försök att förgröna sitt varumärke genom kampanjen som skulle göra British Petroleum till Beyond Petroleum.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

När hållbarhetschefen kör en glädjedans

Vi i offentlig sektor måste visa att vi är seriösa affärspartners och då kan vi inte bara köpa grisen i säcken. Det är inte ett okej sätt att använda skattemedel, skriver Marilouise Berg, krönikör i Miljö & Utveckling i en krönika om behovet av uppföljning i offentlig upphandling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny plan för att förbättra EU:s godkännandeförfarande av bekämpningsmedel

Europaparlamentet ska förbättra förtroendet för EU:s godkännandeförfarande av bekämpningsmedel. Parlamentet har bland annat enats om att allmänheten måste ha tillgång till de studier som används i processen med att godkänna bekämpningsmedel.