nr-logo

Hållbarhet i praktiken

”Bra marknadsföring kan ge hållbarhet”

För vissa produkter ska miljöarbetet ske i produktionsfasen. I andra fall ska företagen lägga allra mest krut på att övertyga konsumenten att använda prylen på rätt sätt. Det konstaterar Mohan Munasinghe, generaldirektör på Sustainable Consumption Institute.

  • Annons 1

Under ett seminarium på konferensen Rework the World, tidigare Tällberg Forum, diskuterade grundaren Bo Ekman hållbar utveckling med Elinor Ostrom, nobelpristagare i ekonomi och Mohan Munasinghe, generaldirektör för Sustainable Consumption Institute vid University of Manchester.

Munasinghe uppmanade företag att analysera mer för att få till ett lyckat miljöarbete. Han visade upp diagram över var i livscykeln som olika produkter bidrar till mest utsläpp. Hans budskap är att detta skiljer sig enormt mycket från produkt till produkt. 95 procent av utsläppen från en glödlampa på 11 W kommer från hur den används medan 76 procent av mjölkens utsläpp över livscykeln härrör från produktionen. Att analysera var den största miljöpåverkan finns, exempelvis när det gäller koldioxidutsläpp, är följdaktligen A och O i ett framgångsrikt miljöarbete. Då vet man också var man ska lägga mest krut: på konsumentpåverkan, minskad energiåtgång eller på transporter.

– Med rätt analys är det lättare att hitta en lösning. Det räcker inte att skapa hållbara produkter. Man måste övertyga kunder. Marknadsföring har en otrolig kraft i att ändra värderingar i samhället. Rökning är ett bra exempel på detta, idag gömmer sig folk i gathörn när de ska röka!

Flera nivåer av styrning

Elinor Ostrom, som nobelprisats för sin forskning om hur vi bäst tar hand om allmänningen, alltså våra gemensamma resurser som land och vatten, förespråkar flera nivåer av styrning i samhället för att nå en hållbar utveckling. Exempelvis en kombination av självstyre för samhällen och företag ihop med centraliserad styrning. Med andra ord är stelbenta, toppstyrda hierarkier inget hon hyllar. Hon konstaterar att utvecklingen inom hennes område och samhällsvetenskapen i stort går långsamt. Hon jämför utvecklingen med den inom det medicinska området. Där tycker hon att det går långsamt att förstå hur man ska ställa diagnoser och behandla ett komplext system.

– Så är det också i samhället, det är mycket ”ta en huvudvärkstablett så går det nog över!”.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4