nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Bottenbetyg för storföretagens miljöarbete

Åtta av tio svenskar har litet eller inget förtroende förtroende för att internationella företag tillverkar sina produkter på ett hållbart sätt. Dessutom bojkottas företag som förknippas med miljöskandaler. Det visar en ny undersökning.

  • Annons 1

Miljöteknikföretaget Pilum har genomfört en webbenkät bland 1 000 svenskar. Studien visar att 84 procent låter bli att köpa ett företags produkter vid miljöskandaler som exempelvis utsläpp och dålig arbetsmiljö. Var tredje person uppger att de låter bli produkterna helt, medan hälften gör det under en period.

– Detta visar att företag som prioriterar sitt CSR-arbete gör rätt. De som inte bryr sig om de här frågorna kommer att straffas av konsumenterna, säger Jan Törner, vd på Pilum.

Ju äldre man blir, desto mer står man fast vid att bojkotta företag som inte sköter sig. Och fler kvinnor än män låter bli köp vid miljöskandal. I undersökningen svarade också 87 procent att de anser att företagens vinstintresse går före miljöhänsyn.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.