nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Boom för miljömärkning

Antalet varor som produceras och säljs under någon form av miljömärkning har ökat kraftigt de senaste åren, enligt en ny rapport från forskningsprogrammet Entwined. Men boomen har också en baksida.

Rainforest Alliance är en av de märkningar som blivit mer populära de senaste åren.
  • Annons 1

Försäljningen av miljömärkta produkter har ökat kraftigt de senaste åren, enligt rapporten State of Sustainability Initiatives Report. Rainforest Alliance försäljning av bananer har ökat med 195 procent mellan 2009 till 2012 och försäljningen av miljömärkt te har ökat med 188 procent de senaste två åren.

Bolag satsar

Den extremt snabba utvecklingen i marknadsandelar för miljömärkta produkter kan

bland annat förklaras av att några av världens största konsumentvaruföretag storsatsar på egna miljömärkningsstandarder. På 90-talet fanns runt 20 märkningar. Idag finns minst 400 miljömärkningar i nära 250 länder och inom 25 olika industrier.

– De utbredda satsningarna skulle kunna tolkas som ett led i de privata storbolagens strategi

att stärka sin immunitet mot risken för negativa återverkningar inom särskilt känsliga

miljö- och arbetskraftsetiska områden som kakao-, palmolje-, bomulls- och sockerproduktion,

säger Mark Sanctuary, programchef för Entwined och forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet i ett pressmeddelande.

Baksida

Miljö & Utveckling har under året granskat miljömärkningsboomen.

Två tydliga trender är att antalet märkningar fortsätter att växa och att företag skapar egna märkningar och symboler. Men utvecklingen har också en baksidan.

– En produkt kan ha tre olika märkningar på sig, konsumenter vet inte alltid vad de köper. Det finns starka och svaga symboler, andra är greenwash, har Mark Sanctuary tidigare förklarat för Miljö & Utveckling.

Skillnaden ligger i bland annat kriterierna men också kostnaden för att certifiera sig är en viktig faktor . De största utmaningarna är att hantera en fortsatt splittring, ökad förvirring bland konsumenterna och en skepsis för de kriterier och den procedur som krävs för att certifieras.

Frågan är också hur effektiva märkningarna faktiskt är.

– När miljömärkta produkter snabbt tar stora marknadsandelar bland oss konsumenter blir utmaningen desto större för forskningen att urskilja vad som är varumärkesstrategi och vad som verkligen ger effekter på miljö- och arbetsförhållandena på fältet, säger säger Mark Sanctuary.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Analys: Vem får stämma EU för otillräckliga klimatmål?

EU:s klimatmål är otillräckliga, menar en samisk ungdomsorganisation och ett flertal personer som berörs av klimatförändringar världen över. EU-domstolen har dock beslutat att avvisa deras talan och därmed inte pröva frågan i sak. JP Infonets redaktör och jurist Fanny Vesterberg analyserar talesrättsreglerna.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Energimyndigheten – lyft fram energirådgivningen!

Debatt

Rådgivning i energifrågor, så kallade EKR-verksamheter, behöver visa att de finns och därför bland annat öka synligheten på sociala medier. Energimyndigheten bör också lyfta fram rådgivningen gentemot andra myndigheter. Det menar Are Kjeang, universitetsadjunkt, Karlstads universitet, i en debattartikel hos Miljö & Utveckling.