nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Bolagen ser affärsmöjligheter i klimatarbetet

  • Annons 1

420 av Sveriges 500 största bolag ser affärsmöjligheter i sitt klimatarbete, det skriver Veckans affärer som gjort en enkätundersökning bland landets största företag.

Frågan blir allt större då 84 procent av företagen ser en affärsmöjlighet, jämfört med 68 procent förra året. Många av företagen upplever ett ökat konsumenttryck i år och annars verkar det vara kunderna som är den största drivkraften för att företagen ska utveckla sitt klimatarbete.

Tre av fyra bolag tror att energibesparande åtgärder är bästa sättet att tjäna pengar och på andra plats ser man affärer i att marknadsföra sig som ett bra miljöval och nå medvetna kunder.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Nobelpristagare anser att klimatmötet ska avbrytas

Båda Nobelpristagarna i ekonomi anser att det viktigaste för klimatet är att sätta igång med åtgärder som leder framåt. Nu. Handlingsförlamningen är det största problemet. Paul Romer anser att en bra start är att något större land fattar beslut om koldioxidskatt. William Nordhaus rekommenderar att klimatmötet i Katowice ajourneras och att en mindre grupp diskuterar sig fram till vilka mekanismer som kan ge resultat.

  • Annonskod Huvudspalten 4