nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Bolagen ser affärsmöjligheter i klimatarbetet

  • Annons 1

420 av Sveriges 500 största bolag ser affärsmöjligheter i sitt klimatarbete, det skriver Veckans affärer som gjort en enkätundersökning bland landets största företag.

Frågan blir allt större då 84 procent av företagen ser en affärsmöjlighet, jämfört med 68 procent förra året. Många av företagen upplever ett ökat konsumenttryck i år och annars verkar det vara kunderna som är den största drivkraften för att företagen ska utveckla sitt klimatarbete.

Tre av fyra bolag tror att energibesparande åtgärder är bästa sättet att tjäna pengar och på andra plats ser man affärer i att marknadsföra sig som ett bra miljöval och nå medvetna kunder.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Fiskguiden 2019: Här är fiskarna du ska låta simma vidare

WWF:s konsumentguide för fisk och skaldjur är släppt. Den vittnar bland annat om att bestånden hos 4 av 10 av våra vanligaste matfiskar inte mår bra. Miljö & Utveckling listar vilka fiskar du ska undvika i disken.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Debatt: Sverige kan bli världsledande inom bio-CCS

Debatt

Sverige kan bli världsledande med bred tillämpning av bio-CCS. Med sammanlagda utsläpp på 30 miljoner ton biogen koldioxid från 38 stora punktkällor finns goda förutsättningar. Det blir dyrt i starten, men på sikt sjunker kostnaderna, skriver Kjell Andersson, näringspolitisk chef på Svebio – Svenska bioenergiföreningen.