nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Bolagen ser affärsmöjligheter i klimatarbetet

  • Annons 1

420 av Sveriges 500 största bolag ser affärsmöjligheter i sitt klimatarbete, det skriver Veckans affärer som gjort en enkätundersökning bland landets största företag.

Frågan blir allt större då 84 procent av företagen ser en affärsmöjlighet, jämfört med 68 procent förra året. Många av företagen upplever ett ökat konsumenttryck i år och annars verkar det vara kunderna som är den största drivkraften för att företagen ska utveckla sitt klimatarbete.

Tre av fyra bolag tror att energibesparande åtgärder är bästa sättet att tjäna pengar och på andra plats ser man affärer i att marknadsföra sig som ett bra miljöval och nå medvetna kunder.

Etiketter:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Klimatet: Målen är tillräckliga – nu behövs verkstad

Debatten om politikens förutsättningar att hantera klimatfrågan, som Miljö & Utveckling arrangerade i Almedalen, ledde både till hetsig ordväxling och intressanta reflektioner. I panelen fanns Gunvor G Ericson, Svante Axelsson, Ludwig Bengtsson Sonesson och Mattias Goldmann. Du kan också se debatten, länk till filmen finns längst ned i texten.