nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Biodrivmedel fortsatt skattebefriade

Regeringen vill ha en lagändring som innebär att biodrivmedel blir skattebefriade åtminstone fram till 2018. En typ av biodrivmedel är dock undantagen.

  • Annons 1

Lagändringen som nu skickats som en proposition till rikdagen, går ut på att anpassa de svenska reglerna till EU:s regler om statsstöd. Regeringen har också via EU-kommissionen ansökt om förlängt statsstödsgodkännande för skattebefrielsen. Ansökan gäller för biogas som drivmedel mellan 1 januari 2016 till och med 2020, och för andra hållbara biodrivmedel till och med 2018.

–Detta är ett första steg i att skapa stabila villkor för biodrivmedel. Vi fortsätter därför vårt arbete mot EU-kommissionen parallellt med lagändringen, för att så snabbt som möjligt få långsiktigt hållbara regler på plats, säger energiminister Ibrahim Baylan.

Tanken är att lagändringen träder i kraft den 1 januari 2016. Dock gäller skattebefrielsen inte för biodrivmedel som är livsmedelsbaserade, undantaget anläggningar som tagits i drift före 31 december 2013 och inte är fullständigt avskrivna.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Så mår våra hav

I Ocean State Report behandlas tillståndet i våra hav. Åttio forskare ligger bakom rapporten som framöver ska komma en gång per år.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Snabbguide för rätt plastval

Jobbar du med förpackningar? Nu lanserar Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ett verktyg för att stötta branschen att välja plaster som är enkla att återvinna.

En miljon elbilar kan rädda klimatet

Debatt

En miljon elbilar kan i rätt kombination med andra satsningar räcka för att skapa en helt fossilfri fordonsflotta. Vi bör göra elbilarna självkörande och dela dem via bildelningstjänster. Tillsammans med ökad kollektivtrafik, cykling och förnybar el skulle detta dessutom kunna bli billigare för samhället än dagens system, skriver Henrik Ny, universitetslektor vid Blekinge Tekniska Högskola.