nr-logo

Tidningen för miljöproffs

41 procent av svenskarna är villiga att betala ytterligare 10 procent om varorna är sjysta. FOTO: Fairtrade Sverige

Betalningsviljan ökar för sjysta produkter

Svenskar blir allt mer benägna att göra hållbara val i vardagen. De är även beredda att lägga en slant i mellanskillnad för att varorna de köper ska vara hållbara, enligt den nordiska varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index.

  • Annons 1

2016 var ett turbulent år. Donald Trump vann valet i USA, britterna lämnade EU och flyktingkrisen visade inga tecken på att mattas. Det har förstås dominerat samtalsagendan både i den offentliga debatten och runt köksborden. Kring frågor som berör miljö- och hållbarhet har det varit tystare.

Bryr oss mer

Men enligt enligt Sustainable Brand Index som intervjuat 32 000 nordiska konsumenter om hållbarhetsfrågor, med fokus på kommunikation, så bryr vi oss inte mindre om klimat och miljö än tidigare, utan snarare mer.

– Många svenskar har exempelvis ambitionen att dra ned på sin konsumtion av kött och mejeriprodukter för att minska sin egen klimatpåverkan, säger Erik Hedén vd på SB Insight, som ligger bakom mätningen.

Hög betalningsvilja

Betalningsviljan för hållbara produkter fortsätter också att öka. 41 procent av svenskarna är villiga att betala ytterligare 10 procent om varorna är sjysta.

Först vid ett påslag på 25 procent börjar betalningsviljan dala. Då kan cirka 20 procent av befolkningen tänka sig att betala extra om varorna har en hållbarhetsprofil.

– Människors önskan att göra skillnad i de privata valen ökar. Att hjälpa dem med det är definitivt en affärsmöjlighet för nordiska verksamheter, säger Erik Hedén.

Läs mer: 

Apoteket är Sveriges mest hållbara varumärke

6 tips för en lyckad hållbarhetskommunikation

 

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Miljöinnovationer i topp i Swedbanks entreprenörstävling

Tio entreprenörer har utsetts till vinnare i Swedbanks tävling rivstart. Bland dessa finner vi några intressanta affärsidéer inom vattenrening, minskat sopsvinn och smarta solceller.

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.