nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Besprutningsmedel bakom bidöd

Nikotinbaserade pesticider har orsakat den bidöd, med miljoner döda djur, som skett i USA och Europa de senaste åren. Detta enligt en ny amerikansk studie.

  • Annons 1

– Vi vet att dessa insektspesticider är väldigt giftiga för bin. Vi har hitta dem i varje exemplar av döda eller döende bin. Ämnet är så koncentrerat att till och med små mängder som landar på blommor i området runt om en åker kan döda insekter, sade Christian Krupke, en av författarna bakom studien till Herald Scotland.

Pesticidproducenterna menar däremot att koncentrationerna är för låga för att påverka insekternas hälsa. De menar att parasiter och sjukdomar är orsaken till den utbredda bidöden.

Etiketter:

Kommentarer

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Logistik_Genrebild_DEHelsingborg_130625_0121

Enkel ljuslösning sparar 130 000 kr per år

En enkel automatisering av belysningen på Icas lager i Helsingborg gav en årlig besparing på 130 000 kronor. Det innebar även en avsevärd förbättring ur miljösynpunkt samt utmärkelsen Årets förbättring 2014.

Lars J Nilsson, professor vid Lunds universitet är en av gruppens medlemmar.
Lars J Nilsson, professor vid Lunds universitet är en av gruppens medlemmar. FOTO: Mats Nygren

Forskare ger råd för grön omställning

Arbetar du för en regering, stad eller organisation som behöver stöd i att lägga upp strategier för en klimatomställning?
Nu erbjuder sig en internationell grupp forskare att hjälpa till.

Transportsystemet måste förändras, skriver Lars Sandberg, utredare på branschföreningen Tågoperatörerna.
Transportsystemet måste förändras, skriver Lars Sandberg, utredare på branschföreningen Tågoperatörerna.

Klimatsmart att satsa på järnvägen

Debatt

Arbetet för att uppnå miljömålen om minskade utsläpp av växthusgaser är på väg att misslyckas. Sveriges klimatmål för transportsektorn år 2050 innebär att nettoutsläppen av klimatgaser ska ner till en nivå nära noll. Energieffektivare fordon och en ökad andel förnyelsebara bränslen kommer inte räcka, skriver Lars Sandberg, utredare på branschföreningen Tågoperatörerna.