nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Bättre rutiner hjälper offentlig sektor kravställa

Nu blir det enklare för offentlig sektor att ställa krav på att leverantörer tar ansvar för sin leverantörskedja. Kraven på leverantörernas sociala ansvarstagande har förtydligats med en tidsfrist som upphandlaren kan ange och med en lista på specifika rutiner som leverantören ska uppfylla.

  • Annons 1

Rutinerna är formulerade som krav som kan ställas på ett antal varor där risken för sociala brister i produktionen är extra stor. Rutinerna finns med i Miljöstyrningsrådets kriteriedokument för upphandling av varor som exempelvis möbler och läkemedel.

Rutinerna har arbetats fram av Miljöstyrningsrådets referensgrupp för socialt ansvarsfull upphandling. De återfinns även i CSR-kompassen, ett kostnadsfritt webbverktyg som kan hjälpa företag och offentlig sektor att komma igång med att arbeta med socialt ansvarstagande i leverantörsskedjan och i arbetet med leverantörer.

– Leverantören måste säkerställa att de produkter som levereras är producerade enligt internationella överenskommelser och nationella lagar i tillverkningslandet. Detta ska leverantören garantera genom att redovisa rutiner för kontroll av leverantörskedjan, säger Hanna S Backman, tillförordnad projektledare för socialt ansvarsfull upphandling på Miljöstyrningsrådet i ett pressmeddelande.

Etiketter:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Analys: Vem får stämma EU för otillräckliga klimatmål?

EU:s klimatmål är otillräckliga, menar en samisk ungdomsorganisation och ett flertal personer som berörs av klimatförändringar världen över. EU-domstolen har dock beslutat att avvisa deras talan och därmed inte pröva frågan i sak. JP Infonets redaktör och jurist Fanny Vesterberg analyserar talesrättsreglerna.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Energimyndigheten – lyft fram energirådgivningen!

Debatt

Rådgivning i energifrågor, så kallade EKR-verksamheter, behöver visa att de finns och därför bland annat öka synligheten på sociala medier. Energimyndigheten bör också lyfta fram rådgivningen gentemot andra myndigheter. Det menar Are Kjeang, universitetsadjunkt, Karlstads universitet, i en debattartikel hos Miljö & Utveckling.