nr-logo

Tidningen för miljöproffs

– Lite provokativt kan man säga att effekten av att byta från en liten, billig och bränslesnål bil, till en stor och dyr stadsjeep i viss mån kan ge bättre klimateffekt än att byta från stor till liten bil, säger Filip Johnsson, professor i energiteknik.
– Lite provokativt kan man säga att effekten av att byta från en liten, billig och bränslesnål bil, till en stor och dyr stadsjeep i viss mån kan ge bättre klimateffekt än att byta från stor till liten bil, säger Filip Johnsson, professor i energiteknik. FOTO: Chalmers

”Bättre för miljön att köpa stadsjeep än småbil”

Att vara klimatsmart är inte helt enkelt. Enligt miljöforskare skulle det faktiskt kunna vara bättre att köpa en stadsjeep än en liten, energisnål bil.

  • Annons 1

Vilka val påverkar miljön minst? Det beror bland annat på sammanhanget och vilket land vi lever i, menar Filip Johnsson, professor i energiteknik vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

I ett land som Sverige, där många spenderar sin marginalkonsumtion på kraftigt klimatpåverkande aktiviteter som flygresor till utlandet, går det att argumentera för att en investering i en stor, dyr bil skulle vara bra för miljön.

– När det till exempel gäller byte från stora till mindre bilar kan man faktiskt lite provokativt säga att effekten av att byta från en liten, billig och bränslesnål bil, till en stor och dyr stadsjeep i viss mån kan ge bättre klimateffekt än att byta från stor till liten bil, säger Filip Johnsson.

Det förklaras av att en stor stadsjeep kanske kostar fyra–fem gånger mer än en liten bil, men förbrukar troligtvis inte mer än 30 procent mer bränsle än den lilla bilen. Då blir effekten av ett byte till stadsjeep att man undanhåller utrymme från konsumtion, som annars med ganska stor sannolikhet skulle gått till kolintensiv konsumtion.

– Detta exempel visar på komplexiteten i förväntad effekt av effektiviseringar. Självklart skall man alltid effektivisera, men effektiviseringar måste ske genom hela ekonomin så att vi minskar den materiella konsumtionen till förmån för annan, mer tjänstebaserad konsumtion, säger Filip Johnsson.

Kommentarer

4 reaktioner till “”Bättre för miljön att köpa stadsjeep än småbil””

  1. Hillevi Eriksson skriver:

    Det är väl bättre att säga rakt ut att det är en stor klimatkostnad förknippad med långa flygresor istället för att linda in det så krångligt. Man kan ju välja att lägga sin marginal på sovvagnar och lyxiga hotell på närmare håll istället. Och/eller på lyxig vegomat och klimatsnål uppvärmning.

  2. Ingalill Näslund skriver:

    Äger man en stadsjeep åker man säkert dessutom på långa flygresor kanske flera ggr per år. Jag skulle önska att det infördes ett klimatkonto där allt som konsumeras registreras och alla blir tilldelade lika mycket. Då vill ingen äga en stadsjeep.Rättvist!

  3. Ola skriver:

    Men om resandet är konstant så är ju utsläppen högre! Alltså är det inte bättre att köra en stor bil än en liten. Att lägga om konsumtionen är det viktiga men ack så svåra (ovilja). Bättre att lägga om konsumtionen OCH ha en liten bil, alltså.

  4. Intressant artikel, nog har marginalkonsumtionen en betydelse.

    Den nyligen uppmärksammande forskningen från KTH (Katja T. Gradin) beträffande nya fordon ur ett LCA-perspektiv är onekligen uppseendeväckande. Knappast upplyftande att ett nytt fordon kan ha en omfattande miljöbelastning (koldioxid) innan den överhuvudtaget tagits i bruk.

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Så mår våra hav

I Ocean State Report behandlas tillståndet i våra hav. Åttio forskare ligger bakom rapporten som framöver ska komma en gång per år.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Snabbguide för rätt plastval

Jobbar du med förpackningar? Nu lanserar Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ett verktyg för att stötta branschen att välja plaster som är enkla att återvinna.

En miljon elbilar kan rädda klimatet

Debatt

En miljon elbilar kan i rätt kombination med andra satsningar räcka för att skapa en helt fossilfri fordonsflotta. Vi bör göra elbilarna självkörande och dela dem via bildelningstjänster. Tillsammans med ökad kollektivtrafik, cykling och förnybar el skulle detta dessutom kunna bli billigare för samhället än dagens system, skriver Henrik Ny, universitetslektor vid Blekinge Tekniska Högskola.