nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Avgiftningskampanj mot kända modemärken

Många av klädesplaggen från de stora kända modemärkena innehåller kemikalier, något som Greenpeace uppmärksammar i kampanjen Detox. Denna gång är det klädföretaget Zara som står i centrum.

  • Annons 1

I kampanjen Detox har Greenpeace tagit till annorlunda metoder för att uppmärksamma användandet av giftiga kemikalier i kläder. Förra året dansade de av sig kläder utanför klädbutiker runt om i världen. I helgen startade en ny kampanj som riktar sig mot klädmärket Zara. Denna gång har de även gjort om klädmärkets webbsajt och istället för att visa snygga modeller visar de arbetare som utsätts för kemikalier. Syftet med kampanjen är att uppmärksamma innehållet av giftiga kemikalier i stora kända modemärken och på så vis få fler klädmärken att ta ansvar, inte bara för sina egna producenter utan även för deras leverantörer.

Detox-kampanjen utgår från en undersökning där Greenpeace granskat hur giftiga klädesplagg från några av världens största klädmärken är.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Domstol förbjöd skogsplantering

Markägaren ville plantera skog på jordbruksmark men nekades tillstånd från Länsstyrelsen. Fallet överklagades och nådde Mark- och Miljööverdomstolen, som gick på länsstyrelsens linje. Av domen framgår att naturmiljö även kan omfatta kulturmiljö. Karin Forsman, JP Miljönet, förklarar varför.

Naturnära bolag bättre än stadsnära på biologisk mångfald

Naturnära företag är bättre på att redovisa sin påverkan på den biologiska mångfalden, jämfört med de bolag som är verksamma längre från naturen. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges 100 största bolag.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sveriges landsting får 70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019

Miljöfordonsdiagnos nya rapport visar att Sveriges landsting beräknas nå målet 70 procent fossiloberoende personbilsflotta redan i år. Vi börjar därmed närma oss målet om att Sveriges transportsektor ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent till år 2030.