nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Avgiftningskampanj mot kända modemärken

Många av klädesplaggen från de stora kända modemärkena innehåller kemikalier, något som Greenpeace uppmärksammar i kampanjen Detox. Denna gång är det klädföretaget Zara som står i centrum.

  • Annons 1

I kampanjen Detox har Greenpeace tagit till annorlunda metoder för att uppmärksamma användandet av giftiga kemikalier i kläder. Förra året dansade de av sig kläder utanför klädbutiker runt om i världen. I helgen startade en ny kampanj som riktar sig mot klädmärket Zara. Denna gång har de även gjort om klädmärkets webbsajt och istället för att visa snygga modeller visar de arbetare som utsätts för kemikalier. Syftet med kampanjen är att uppmärksamma innehållet av giftiga kemikalier i stora kända modemärken och på så vis få fler klädmärken att ta ansvar, inte bara för sina egna producenter utan även för deras leverantörer.

Detox-kampanjen utgår från en undersökning där Greenpeace granskat hur giftiga klädesplagg från några av världens största klädmärken är.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

De är Sveriges bästa arbetsgivare 2017

Revisionsbolaget Grant Thornton har utsetts till ”Sveriges bästa arbetsgivare 2017” för stora företag och när det gäller mellanstora organisationer är det teknikkonsultföretaget Bengt Dahlgren som tar hem den titeln. Resultatet baseras på en årlig undersökning som genomförs av employer branding-företaget Universum.