”Att miljöarbete är dyrt är en myt”

Företag som har ett proaktivt miljöarbete har bättre avkastning till ägare, minskar sina utgifter och blir attraktiva arbetsgivare. Det menar Magnus Enell, senior adviser på Vattenfall och adjungerad professor på KTH.

På KTH har de gjort studier för att se om det finns någon skillnad mellan företag som har ett proaktivt miljöarbete jämfört med dem som har ett reaktivt. Och enligt Magnus Enell finns stora skillnader.

– Studierna visar att det är 10 till 20 procent billigare att ha ett proaktivt miljöarbete. Det är en myt att miljöarbete kostar en massa pengar, säger han och påpekar att det självklart skiljer sig mellan branscher.

Energi- och resursintensiva branscher har potential att spara mest. Förutom minskade kostnader är andra positiva effekter som Magnus Enell räknar upp ett starkare varumärke, lägre kvalitetsbristkostander, trogna kunder och en stoltare personal som i sin tur ger förbättrad produktivitet.

– Man måste komma ihåg att kunderna inte strömmar till direkt. I första hand gör man sina befintliga kunder nöjdare och långsiktigt attraherar man nya kunder.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste