nr-logo

Hållbarhet i praktiken

social hållbarhet
Andreas Rydell är global hållbarhetschef på Atea. FOTO: Atea

Andreas Rydell: Skyhöga mål får alla att skärpa sig

Andreas Rydell, hållbarhetschef på Atea, berättar om hur han får medarbetarna och ledningsgruppen att engagera sig i social hållbarhet.

  • Annons 1

Vilka är dina bästa tips för att få medarbetarna med dig på hållbarhetståget? 

– Jag tror på att involvera människor och frågor som rör social hållbarhet – det berör och engagerar verkligen våra medarbetare. Bara under de senaste åren har vi inom koncernen genomfört en rad projekt som helt eller delvis drivits av medarbetarna. Datorer till flyktingbarn, stöd till Panzi-sjukhuset som en del av vårt arbete kring konfliktmineraler, kodningsskolor för barn och byggnationer av skolor runt om i världen. Listan blir lång och det handlar helt enkelt om att ge medarbetarna rätt förutsättningar. 

Vilka är dina bästa tips för att få med dig ledningsgruppen?

– Som ovan, att involvera i ett tidigt skede. Sedan gillar jag att sätta skyhöga mål, det får alla att skärpa till sig. All-in är eller inte alls är ett bra rättesnöre och jag tror de flesta ledningsgrupper föredrar när staber, oavsett område, utmanar och förbättrar den egna verksamheten.  När du visat att du och ditt team kan leverera får du sannolikt också ett större manöverutrymme.

Kan du ge ett konkret exempel på när du lyckats förändra människors inställning?

– Det är förstås ett teamwork, jag tycker vi har varit bra på att få fler att intressera sig för hållbar it. Vi har under flera år varit tidiga med frågor som för många i dag är en självklarhet, exempelvis återanvändande och återvinning av it-produkter, klimatsmarta it-lösningar, konfliktmineraler och schyssta leverantörskedjor. Där har vi lyckats bra tycker jag. Nu har vi tagit nästa steg med flera projekt som syftar till att ytterligare öka engagemanget hos både våra kunder och branschen i stort, genom till exempel Atea Sustainability Focus och 100 %-klubben.   

Vilken är din främsta förebild när det gäller att skapa engagemang? 

– Min kollega Magnus Sallbring, kultur- och marknadsdirektör på Atea. Han är duktig på att gå utanför boxen och kommunicera på ett sätt som verkligen engagerar.

Läs mer: Han tog hem barnens klimatpris

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4