nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Etta på svenska listan är Apoteket som i fjol låg på fjärde plats och 2014 på tionde plats.
Etta på svenska listan är Apoteket som i fjol låg på fjärde plats och 2014 på tionde plats. FOTO: Apoteket

Apoteket segrare när konsumenter korar det mest hållbara varumärket

Nordiska konsumenter blir allt mer intresserade av hållbarhetsfrågor och också mer medvetna. Apoteket är Sveriges mest hållbara varumärke om konsumenterna själva får bestämma, enligt varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index.

  • Annons 1

Varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index listar för sjätte året i rad Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 10 000 konsumenter som har bedömt hur Sveriges 265 största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande. Liknande undersökning har gjorts i Danmark, Norge och Finland.

Fler medvetna

Några tydliga trender är att hållbarhet blivit ett allt vanligare samtalsämne i alla de nordiska länder. I Norge har antal personer som diskuterar hållbarhet med vänner och bekanta ökat med 11 procent och i Danmark med 6 procent. Sverige har högst andel konsumenter som pratar hållbarhet bland de nordiska länderna och här har siffran ökat från 66 procent 2015 till 72 procent 2016. Ytterligare en trend är att allt fler konsumenter vill äta mindre kött. I Sverige planerar 23 procent av de tillfrågade att äta mindre kött under de kommande månaderna. Enligt Sustainable Brand Insight ser vi bara början av en ny vego-trend.

Tittar man branschvis har företag inom livsmedelsbranschen gått bra i alla nordiska länder. Konsumenter bryr sig uppenbarligen om vad de äter. Generellt rankas konsumentnära företag högst.

De största förlorarna är varumärken som varit i blåsväder, Volkswagen har exempelvis tappat rejält i placering, från 48 till plats 169.

Etta på svenska listan är Apoteket som i fjol låg på fjärde plats och 2014 på tionde plats.

– Vi har länge arbetat i det tysta, men sedan ett tag tillbaka kommunicerar vi mer. Det är därför kul att den alltmer medvetna konsumenten tycker att vi gör rätt saker. Sen finns det alltid mer att göra, så vi slår inte av på takten, säger Ann Carlsson, VD på Apoteket.

 

TOPP 10 – Sverige

1. Apoteket

2. Coop

3. Saltå Kvarn

4. IKEA

5. Systembolaget

6. Volvo

7. Fjällräven

8. SJ

9. GodEl

10. Lantmännen

 

Topp 10 Norge

1. Stormberg

2. Tine

3. Kiwi

4. Coop

5. IKEA

6. The Body Shop

7. Statkraft

8. Bama

9. Vinmonopolet

10. Fjordkraft

 

Topp 10 Danmark

1. Coop

2. Superbrugsen

3. Lego

4. Irma

5. Kvickly

6. IKEA

7. Arla

8. Dagli’ Brugsen

9. Rema1000

10. Energi Danmark

 

Topp 10 Finland

1. Valio

2. Fazer

3. Oululainen

4. Myllyn Paras

5. Vaasan

6. Finlayson

7. K-kauppa

8. Vattenfall

9. Snellman

10. S-market

Här hittar du hela listorna:

 

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Så mår våra hav

I Ocean State Report behandlas tillståndet i våra hav. Åttio forskare ligger bakom rapporten som framöver ska komma en gång per år.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Snabbguide för rätt plastval

Jobbar du med förpackningar? Nu lanserar Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ett verktyg för att stötta branschen att välja plaster som är enkla att återvinna.

En miljon elbilar kan rädda klimatet

Debatt

En miljon elbilar kan i rätt kombination med andra satsningar räcka för att skapa en helt fossilfri fordonsflotta. Vi bör göra elbilarna självkörande och dela dem via bildelningstjänster. Tillsammans med ökad kollektivtrafik, cykling och förnybar el skulle detta dessutom kunna bli billigare för samhället än dagens system, skriver Henrik Ny, universitetslektor vid Blekinge Tekniska Högskola.