nr-logo

Tidningen för miljöproffs

I företagens hållbarhetskommunikation är klimatet fortfarande i fokus. På plats två kommer mångfald. FOTO: Apoteket

Apoteket är Sveriges mest hållbara varumärke

Svenskar blir misstänksamma om företag inte adresserar hållbarhet i sin kommunikation. Apoteket är Sveriges mest hållbara varumärke när konsumenterna själva får bestämma.

  • Annons 1

Sustainable Brand Index är en nordisk varumärkesundersökning med fokus på hållbarhet. Med utgångspunkt i 32 000 konsumentintervjuer undersöker studien årligen hur hållbart ett varumärke uppfattas och varför.

För första gången i mätningens historia blir svenskarna förvånade och misstänksamma om verksamheter inte adresserar hållbarhetsfrågor i sin kommunikation.

Erik Hedén

Erik Hedén

– Hållbarhet har blivit en hygienfaktor. För att sticka ut idag måste man vara mer kreativ, det räcker inte att bara informera om sitt arbete, säger Erik Hedén, vd på SB Insight som ligger bakom mätningen.

Upplysta konsumenter ställer högre krav än tidigare på företagens kreativitet. Kunderna förväntar sig att företagen tar ställning. Några verksamheter som har gjort det under året på olika sätt är Åhléns, Ålandsbanken och Coop. Coop har exempelvis tagit ställning för en minskad köttproduktion och hamnar på plats fem i rakningen.

– Att vara kaxig i sin hållbarhetskommunikation lönar sig, säger Erik Hedén.

Extern granskning

Att ha en tredjepartscertifiering som kan gå i god för verksamhetens hållbarhetsarbete är det allra viktigaste för att vinna konsumenternas förtroende, enligt undersökningen. Efter det kommer bransch, det vill säga att man inte har en verksamhet som är skadlig för miljön. Den tredje viktigaste faktorn är att produkten inte har färdats långväga.

Verksamheter som står för slit och släng tappar i mätningen. Det tydligaste exemplet är att Ikea tappar poäng i Norge och Danmark, Clas Ohlson tappar i Sverige och Asko i Finland. Samtidigt ökar second-hand-tjänster som Blocket och Tradera i anseende i Sverige.

Virutal reality trend

Framöver tror Erik Hedén att Virtual reality kommer att bli ett vanligt grepp i företagens hållbarhetskommunikation. Att kliva in i en annan värld gör det lättare att känslomässigt förstå miljöfrågorna som ofta är långt borta i tid och rum och svåra att adressera på ett känslomässigt plan.

– Exempelvis kan man skapa en verkligt bild av hur det kan se ut i Stockholm 2050 om klimatförändringen får fortgå. VR kan vara ett effektivt hjälpmedel, säger Erik Hedén.

 

10 i topp i Sustainable Brand Index 2017

  1. Apoteket
  2. Saltå Kvarn
  3. Ica
  4. Ikea
  5. Coop
  6. Lantmännen
  7. Tesla
  8. Systembolaget
  9. Kung Markatta
  10. Volvo

5 i topp Miljöansvar

  1. Tesla
  2. Saltå Kvarn
  3. Lantmännen
  4. Apoteket
  5. SJ

5 i topp socialt ansvar

  1. Apoteket
  2. Ikea
  3. Systembolaget
  4. ICA
  5. Coop

 

Läs mer:

Betalningsviljan ökar för sjysta produkter

6 tips för en lyckad hållbarhetskommunikation

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Glad sommar!

Sommartider är semestertider. Miljö & Utvecklings webbredaktion stänger därför bevakningen för att ta sommarledigt. En riktigt skön och stärkande sommar önskar vi alla våra läsare. Vi återkommer igen den 9 augusti.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Här finns miljöjobben

Ny statistik från SCB

Miljöbranschen har växt med 5 600 jobb sedan 2004. Allra flest arbetar med avfallshantering och förnybar energi, enligt statistik från SCB.