nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Ännu en modejätte avgiftar sig

Det japanska modeföretaget Uniqlo sällar sig till de företag i klädbranschen som hittills vikt sig för Greenpeaces krav på att sluta använda gifter i produktionen.

  • Annons 1

Uniqlo är det största modeföretaget i Asien. Idag har företagets moderbolag Fast Retailing Group gått med på att ta bort alla skadliga kemikalier ur hela sin globala leverantörsskedja och sina produkter fram till 2020. Detta som svar på Greenpeaces globala avgiftningskampanj.

– Uniqlo ser rent vatten som en kritisk global fråga och vi är stolta att gå med i Greenpeaces kampanj för eliminering av farlig kemianvändning, säger Yukihiro Nitta, Fast Retailings högsta chef och ansvarig för företagets CSR.

Junichi Sato, Greenpeaces japanska ledare, välkomnar beskedet:

– Uniqlo blir idag en global avgiftningsledare genom att lova att de ska leda utvecklingen av alternativ till farliga kemikalier. Det är en seger för lokala samhällen runt om i världen som påverkas av giftig vattenförorening.

Nu fortsätter kampen för att få fler modejättar som Calvin Klein, Victoria’s Secret och G-Star Raw att utesluta gifter ur sin produktion.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Miljöinnovationer i topp i Swedbanks entreprenörstävling

Tio entreprenörer har utsetts till vinnare i Swedbanks tävling rivstart. Bland dessa finner vi några intressanta affärsidéer inom vattenrening, minskat sopsvinn och smarta solceller.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.