nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Debatt

Fem prioriterade områden i en feministisk miljöpolitik

Debatt

Miljö- och klimatfrågorna har ett feministiskt perspektiv eftersom de påverkar kvinnor och män på olika sätt. Fem områden behöver prioriteras, eftersom är direkt kopplade till kvinnors vardag, skriver Anna Mårtensson, styrelseledamot i Liberala kvinnor.

Initiativen som sätter fart på elbilsrevolutionen

Sveriges fordonsflotta ska vara fossiloberoende år 2030. Men för att uppnå målet krävs en långsiktig och övergripande strategi. Det finns brister i regeringens utredning, skriver Cecile Jourdain, affärsutveckling elbilar Renault Nordic AB och Karin Karlsson, informationschef, Renault Nordic AB.

”Det behövs styrmedel för att öka återvinningen av metaller”

Debatt

För att ge vår växande befolkning en bättre levnadsstandard med tillgång till elektricitet, kyl och elspis är metallförsörjningen en gigantisk global utmaning. En satsning på styrmedel för ökad återvinning och återanvändning lägger grunden för framtidens samhälle, skriver Lena Söderberg, generaldirektör på Sveriges geologiska undersökning, SGU.

”I ett hållbart Sverige krävs transporter i hela landet”

Debatt

– Om vi vill ha ett Sverige som håller samman och bidrar till tillväxt, sysselsättning och utveckling är det helt avgörande att vi har ett väl fungerande transportsystem i hela landet. Det skriver LRF:s förbundsordförande, Helena Jonsson, i ett debattinlägg.

”Kemiindustrin fasar redan ut skadliga kemikalier”

Debatt

I sin artikel ”Farliga kemikalier måste bort mycket snabbare”, skriver Elis Carlström, forskningschef på Swerea, att det är motstånd från industrin som gör att arbetet med att få bort skadliga kemikalier går långsamt. Det är en gravt felaktig bild, i själva verket bedriver industrin ett kontinuerligt arbete för att fasa ut och ersätta skadliga kemikalier. Det skriver tre företrädare från branschen i en replik.

”Klimatkompensation är ingen gåva”

Debatt

För att modernisera skattelagen har regeringen lagt ett förslag om avdragsrätt för frivilliga köp av EUs utsläppsrätter. Tyvärr innebär det godtycke och rättsosäkerhet eftersom det exkluderar andra typer av klimatkompensation, skriver Claire Wigg, vd för klimatstrategier på Zeromission.