nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Bolagsnytt

Framgång med individuella klimatmål

Toyotas satsning på individuella klimatmål för de svenska återförsäljarna har blivit en framgång. Det genomsnittliga koldioxidutsläppet för alla nya Toyota-bilar som såldes i Sverige under 2008 blev 145,7g koldioxid per kilometer, och därmed bättre än målet för året som var satt till 149,1g.

Koycera bygger solcellsfabrik

Koycera ska bygga en ny gigantisk solcellsfabrik i Yasu City, Shiga Prefecture i Japan, uppger nyhetssajten Clean edge news. Fabriken kommer att bli företagets största i Japan och produktionen beräknas vara igång i början av 2010.

Mobiltillverkare energimärker laddare

Flera mobiltillverkare har lanserat en gemensam energimärkning för mobilladdare som talar som hur mycket energi laddaren drar när den är inkopplad i nätuttaget efter att den har laddat klart. Laddarna märks med mellan en till fem stjärnor, fem för de mest energisnåla och en för de som själ mest energi.

Hudvårdsserie blir svanenmärkt

Produktnyhet
Åhléns och Kicks har Svanenmärkt sin hudvårdsserie Oliv Naturell Sensitive. För att få märkningen krävs bland annat att produkterna lätt bryts ned i vatten, klarar hårda gränsvärden för allergiframkallande eller hälsoskadliga ämnen och har en miljöbra förpackning.

Statoil driver miljökampanj

Svenska Statoil har startat en kampanj riktad till 6 600 företagskunder för att uppmärksamma hur företag kan göra en insats för att minska sin påverkan på klimatet. Kampanjen gäller Statoils egen tjänst, klimatneutral förbrukning där kunden genom att köpa utsläppsrätter inom EUs handelssystem som sedan inte används kan klimatneutralisera sin verksamhet.

Multisar på miljömöte i Afrika

Just nu pågår The World Business Council for Sustainable Development, WBCSDs årsmöte i Johannesburg. Stora frågor på mötet finanskrisen och hur det påverkar företagens hållbarhetsstrategier och satsning på miljö i affärsverksamheten.

Mer energisnålt från Panasonic

Fram till 2010 ska Panasonic lansera minst 20 miljöanpassande produkter samt minska koldioxidutsläppen med 6 000 ton enligt företagets nya europeiska miljöstrategi. Globalt kommer företaget att fokusera på att producera energieffektiva produkter som ska märkas med symbolen ”Eco ideas”, med att reducera koldioxidutsläppen i produktionsledet samt med att uppmuntra spridningen av klimatrelaterade aktiviteter bland såväl anställda som kunder.

Ny panna hit för Findus i Bjuv

Findus i Bjuv har minskat sin energiförbrukning med 24 procent, eller 5- 6000 ton årligen genom att byta ut en naturgaseldad ångpanna mot en ny och samtidigt återvinna spillvärme från produktionen.

Nytt riskkapitalbolag för gröna näringar

LRF, E.ON, Länsförsäkringar, Sveaskog, Milko, ICA och Sjätte AP-fonden har gått samman och bildat ett nytt riskkapitalbolag, Ekonord. Bolaget är främst inriktad på gröna näringar som exempelvis förnybar energi- och miljöteknik, livsmedelsproduktion, jord och skogsbruk.

Sex Sigma blir miljötjänst

IBM har tagit fram en tjänst där företag genom att använda synsättet i kvalitetsmetoderna Lean och Sex Sigma kan styra och minska sin vattenförbrukning och sina koldioxidutsläpp. Principerna kan tillämpas på allt från transportsystem, datahallar och it-lösningar till tillverknings- och distributionsenheter, kontor och FoU-anläggningar, skriver IBM.

SAS Institute bygger solkraftverk i USA

En 25 000 kvadratmeter stor solenergianläggning kommer snart att täcka SAS Institutes huvudkontor i Cary, North Carolina.
– Solkraftverket är ett av många gröna initiativ som tas inom företaget för att minska vår påverkan av miljön, säger Liselotte Jansson, vd på SAS Institute i Sverige.

Dupont och Danisco startar etanolbolag

Den amerikanska kemijätten Dupont och det danska sockerbolaget Danisco satsar på ett gemensamt bolag, skriver Processnet.se. Satsningen är inriktad på tekniker för etanolframställning av råvaror som inte används som livsmedel. Det handlar exempelvis om majsblast, avfall från sockerrör och på längre sikt energigrödor och halm.