nr-logo

Hållbarhet i praktiken

miljömål
BMW är en av biltillverkarna som riskerar miljardböter från 2021. FOTO: Pixabay

8 fordonsjättar riskerar miljardböter vid missade miljömål

Endast fem av tretton biltillverkare beräknas klara EU:s utsläppsmål 2021. Det visar en ny rapport från PA Consulting.

  • Annons 1

År 2021 ska de genomsnittliga koldioxidutsläppen för fordonsflottan vara 95g/km. De biltillverkare som inte når målet, tvingas böta för varje gram som släpps ut därutöver. Det innebär enligt rapporten att Volkswagens fordonsflotta, som ett exempel, riskerar böter på 1,4 miljarder euro, från år 2021.

– Jag är övertygad att bilindustri klara detta och mer därtill. Industrin efterfrågar själva tydliga och långsiktiga krav. Marknaden kommer dessutom att straffa de företag som inte ställer om i den takt som behövs. I annat fall har EU inget annat instrument än ge stora böter och sluta dalta med bilindustrin, säger Martin Prieto Beaulieu, talesperson på Gröna Bilister till Miljö & Utveckling.

Volvo kommer nå målet

Enligt rapporten är Volvo en av biltillverkarna som kommer nå utsläppsmålen med god marginal. Detta tack vare deras omställning mot en eldriven fordonsflotta. Även Toyota och Renault-Nissan-Mitsubishi kommer klara målen med råge.

Värre ser det ut för biltillverkarna Volkswagen, Ford, Fiat, PSA, BMW, Daimler, Mazda och Hyundai-Kia, som riskerar höga böter från 2021.

Hårdare krav planeras till 2030

Men även biltillverkarna som kommer klara 2021-målet, måste arbeta snabbare mot en omställning visar rapporten. Europaparlamentet planerar att ställa krav på biltillverkarna att sänka sina 2021-utsläppsmål med 35-40 procent till år 2030.

– Det är väl ingen som blir förvånad!? Varje gång EU har ställt hårda krav på biltillverkarna har man från industrin motsatt sig, hotat med att det hotar jobben och krävt en längre tidshorisont. Sedan visar det sig att biltillverkarna klarar kraven samt att de tävlar och skryter om hur duktiga de är med att minska utsläppen, säger Martin Prieto Beaulieu och fortsätter:

– Gröna Bilister anser att varken EU eller Sverige har något annat val än att suggestivt höja kraven om man ska nå sina respektive miljö- och klimatmål. Vad är alternativet? Det är inte så att omställningen till en fossilfri fordonsflotta sker frivilligt från bilindustrin eller marknaden.

Utmaningar med nytt mätningsverktyg

Några av de största utmaningarna som biltillverkarna kan möta framöver är enligt rapporten testverktyget Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP), ett nytt verktyg som mer exakt visar bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Genom introduktionen av verktyget räknar man med att koldioxidutsläppen kommer öka med upp till 20 procent. 

Förutom WLTP handlar det om utmaningar kopplat till självkörande bilar och potentiella förbud mot förbränningsmotorer i vissa städer. Men även den ökande efterfrågan på bränsleslukande SUV:ar har en kontraproduktiv effekt på utsläppsnivåerna.

Läs hela rapporten här.

Läs mer: Trafikens utsläpp minskar men det går för sakta

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

PFAS kan kosta Sverige 50 miljarder kronor per år

Högfluorerade ämnen (PFAS) skapar stora kostnader för samhället. På europanivå handlar det om över 50 miljarder euro, varav miljöskador i Sverige beräknas kunna kosta samhället mellan 18 miljoner och 5 miljarder euro på år. Det visar en ny rapport från Nordiska ministerrådet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Electrolux söker grön finansiering

Nu lanserar vitvarujätten Electrolux ett ramverk för gröna obligationer. Detta för att ta in medel som öronmärks för investeringar som ska bidra till minskad miljöpåverkan från företagets produkter och verksamhet.

Frivilligt regelverk ska öka möjligheterna till skadestånd

Även de som lever i laglöst land och utsätts för brott mot mänskliga rättigheter, ska kunna få hjälp av juridik framöver. Den svenske advokaten Claes Cronstedt och elva andra jurister har föreslagit ett frivilligt regelverk som utgår från New York-konventionen. Den gör att alla kan söka skadestånd från företag i hela världen inför skiljedomstol.