nr-logo

Hållbarhet i praktiken

680 000 ton farligt avfall försvann

Det finns stora brister i tillsynen av avfallstransporter. Dessutom saknas överblick över var det farliga avfallet tar vägen, enligt en mycket kritisk rapport från Riksrevisionen.

Margareta Åberg, riksrevisor.
  • Annons 1

Att farligt avfall skickas illegalt till länder där det ofta inte kan tas omhand på ett säkert sätt är ingen nyhet. Som det ser ut idag är förtjänsterna goda och risken att bli upptäckt liten.

Enligt en rapport från Riksrevisionen är bristen i den svenska tillsynsverksamheten av farligt avfall omfattande.

Till exempel kontrolleras nästan inga transporter av farligt avfall till Sverige eller inom landets gränser. Genomförandet av tillsynen är ineffektiv och karakteriseras av många aktörer på olika nivåer och med olika befogenheter. Dessutom genomförs tillsynen främst under kontorstid trots att avfallstransporterna sker dygnet runt. Sanktionerna som kan bli aktuella vid överträdelser av bestämmelserna är sannolikt inte tillräckliga för att avskräcka oseriösa aktörer.

680 000 ton försvann

Den svenska statistiken över hur mycket farligt avfall som uppkommer och behandlas innehåller också stora osäkerheter. Enligt tillgänglig statistik var skillnaden mellan uppkommet och behandlat farligt avfall 680 000 ton under 2012. Enligt Riksrevisionen är det i dagsläget inte möjligt att bedöma om den betydande skillnaden enbart beror på brister i statistiken eller om det även är så att farligt avfall försvinner. När det gäller de illegala avfallstransporternas omfattning har det inte gjorts någon skattning på nationell nivå i Sverige. På regional nivå har det gjorts en kartläggning i Norrbottens län. Kartläggningen visar att det förekommer en omfattande illegal avfallshantering.

– Det är allvarligt att det finns så många brister på området, inte minst eftersom det globalt finns betydande inslag av brottslig verksamhet med kopplingar till avfallshanteringen. Situationen är bekymmersam och regeringen bör agera, säger Margareta Åberg, riksrevisor.

Här hittar du rapporten

 

Taggar:,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sveriges landsting får 70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019

Miljöfordonsdiagnos nya rapport visar att Sveriges landsting beräknas nå målet 70 procent fossiloberoende personbilsflotta redan i år. Vi börjar därmed närma oss målet om att Sveriges transportsektor ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent till år 2030.

Fiskguiden 2019: Här är fiskarna du ska låta simma vidare

WWF:s konsumentguide för fisk och skaldjur är släppt. Den vittnar bland annat om att bestånden hos 4 av 10 av våra vanligaste matfiskar inte mår bra. Miljö & Utveckling listar vilka fiskar du ska undvika i disken.