nr-logo

Tidningen för miljöproffs

6 tips för en lyckad hållbarhetskommunikation

Välj budskap och var personlig. Kommunikationsexperten Erik Hedén tipsar om hur du skapar en lyckad hållbarhetskommunikation.

Erik Hedén
  • Annons 1

Börja med att inventera verksamheten. Vad vill du kommunicera ur ett hållbarhetsperspektiv?

Välj en fråga där du vill göra skillnad och våga ta ställning. Det är viktigt att satsa på ett budskap även om det finns flera möjliga alternativ. Då blir kommunikationen tydligare.

Gör det möjligt att ge feedback och kommunicera mer er. Människor är trötta på att bara bli informerade och vill vara delaktiga.

Ha en personlig prägel i din kommunikation. Då blir det du säger mer trovärdigt.

Tänk både bakåt och framåt i tiden när du väljer budskap. Vad har ni gjort och vad vill ni göra? Visioner skapar engagemang.

Fundera över vilka termer du använder. Hållbarhet och CSR är slitna ord. Hitta något uttryck som bara är ert så märks ni mer.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Branschjättar samlade för att uppnå klimatmålen

Idag överlämnade nio svenska branscher sina färdplaner för ett fossilfritt Sverige till regeringen på Rosenbad. Närings- och innovationsminister Mikael Damberg och klimatminister och vice statsminister Isabella Lövin tog emot planerna för hur klimatmålen ska uppnås till år 2045.

Ny forskning: Värmeböljor i hela Europa väntas öka

Extremt kalla vintrar, värmeböljor och torka på sommaren blev konsekvenserna för 12 000 år sedan då Golfströmmen försvagades markant. I princip skulle en liknande situation kunna inträffa i dag, enligt en ny studie som publicerats i Nature Communication.

  • Annonskod Huvudspalten 4