nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Det högsta bonusbeloppet på 45 000 kronor kan man få vid nyköp av rena el- och vätgasbilar, det vill säga bilar som inte har några utsläpp av koldioxid. FOTO: Shutterstock

45 000 i bonus till miljösmarta bilköpare

Bilköpare som väljer förnybara fordon kan få 45 000 kronor i bonus av regeringen. För bensin och dieselbilar blir det istället höjd skatt, enligt ett förslag från Finansdepartementet.

  • Annons 1

Syftet med ett så kallat bonus-malus-system är att öka andelen förnybara fordon i Sverige. Enligt förslaget kommer en bonus att betalas ut sex månader efter nyköp av personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar som drivs på exempelvis el eller biogas.

Det högsta bonusbeloppet på 45 000 kronor kan man få vid nyköp av rena el- och vätgasbilar, det vill säga bilar som inte har några utsläpp av koldioxid. Bilar som släpper ut högst 60 gram koldioxid får en bonus på 7 500 kronor. Gasbilar får en särskild premie på 7 500 kronor.

Högre skatt på bensinbilar

För bensin- och dieseldrivna lätta fordon blir det istället en höjd fordonsskatt under de tre första åren. Utsläpp på 95-140 g/km beskattas med 77 kr/g, utsläpp därutöver med 100 kr/g.

Ordinarie fordonsskatt är oförändrad enligt förslaget, men miljöbilars skattebefrielse upphör.

— Detta går i linje med den internationella rättsprincipen att en förorenare ska betala för sig, och vi är också övertygade om att de allra flesta bilister uppfattar systemet som rättvist och acceptabelt. Däremot vill vi se att systemet styr bättre på andrahandsmarknaden, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister.

Mattias Goldmann, vd för den liberala tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet hade velat ha en högre bonusnivå.

– Bonusnivån på 45 000 kronor är bara marginellt mer än dagens supermiljöbilspremie, särskilt som den femåriga fordonsskattebefrielsen samtidigt tas bort. Det ger förstås inte den omställning vi önskat och som krävs för att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030. En höjning till 60 000 kronor vore rimlig, säger Mattias Goldmann.

Förelaget är ute på remiss till den 19 april i år och målsättningen är att det införs 1 juli 2018.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Miljöinnovationer i topp i Swedbanks entreprenörstävling

Tio entreprenörer har utsetts till vinnare i Swedbanks tävling rivstart. Bland dessa finner vi några intressanta affärsidéer inom vattenrening, minskat sopsvinn och smarta solceller.

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.