nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Det högsta bonusbeloppet på 45 000 kronor kan man få vid nyköp av rena el- och vätgasbilar, det vill säga bilar som inte har några utsläpp av koldioxid.
Det högsta bonusbeloppet på 45 000 kronor kan man få vid nyköp av rena el- och vätgasbilar, det vill säga bilar som inte har några utsläpp av koldioxid. FOTO: Shutterstock

45 000 i bonus till miljösmarta bilköpare

Bilköpare som väljer förnybara fordon kan få 45 000 kronor i bonus av regeringen. För bensin och dieselbilar blir det istället höjd skatt, enligt ett förslag från Finansdepartementet.

  • Annons 1

Syftet med ett så kallat bonus-malus-system är att öka andelen förnybara fordon i Sverige. Enligt förslaget kommer en bonus att betalas ut sex månader efter nyköp av personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar som drivs på exempelvis el eller biogas.

Det högsta bonusbeloppet på 45 000 kronor kan man få vid nyköp av rena el- och vätgasbilar, det vill säga bilar som inte har några utsläpp av koldioxid. Bilar som släpper ut högst 60 gram koldioxid får en bonus på 7 500 kronor. Gasbilar får en särskild premie på 7 500 kronor.

Högre skatt på bensinbilar

För bensin- och dieseldrivna lätta fordon blir det istället en höjd fordonsskatt under de tre första åren. Utsläpp på 95-140 g/km beskattas med 77 kr/g, utsläpp därutöver med 100 kr/g.

Ordinarie fordonsskatt är oförändrad enligt förslaget, men miljöbilars skattebefrielse upphör.

— Detta går i linje med den internationella rättsprincipen att en förorenare ska betala för sig, och vi är också övertygade om att de allra flesta bilister uppfattar systemet som rättvist och acceptabelt. Däremot vill vi se att systemet styr bättre på andrahandsmarknaden, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister.

Mattias Goldmann, vd för den liberala tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet hade velat ha en högre bonusnivå.

– Bonusnivån på 45 000 kronor är bara marginellt mer än dagens supermiljöbilspremie, särskilt som den femåriga fordonsskattebefrielsen samtidigt tas bort. Det ger förstås inte den omställning vi önskat och som krävs för att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030. En höjning till 60 000 kronor vore rimlig, säger Mattias Goldmann.

Förelaget är ute på remiss till den 19 april i år och målsättningen är att det införs 1 juli 2018.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Så mår våra hav

I Ocean State Report behandlas tillståndet i våra hav. Åttio forskare ligger bakom rapporten som framöver ska komma en gång per år.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Snabbguide för rätt plastval

Jobbar du med förpackningar? Nu lanserar Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ett verktyg för att stötta branschen att välja plaster som är enkla att återvinna.

En miljon elbilar kan rädda klimatet

Debatt

En miljon elbilar kan i rätt kombination med andra satsningar räcka för att skapa en helt fossilfri fordonsflotta. Vi bör göra elbilarna självkörande och dela dem via bildelningstjänster. Tillsammans med ökad kollektivtrafik, cykling och förnybar el skulle detta dessutom kunna bli billigare för samhället än dagens system, skriver Henrik Ny, universitetslektor vid Blekinge Tekniska Högskola.