nr-logo

Tidningen för miljöproffs

4,4 miljoner kronor till miljöinnovatör

Molly Morse är årets vinnare i postkodlotteriets miljötävling Green Challenge. Hon får drygt 4,4 miljoner kronor för att utveckla sin gröna verksamhet där bakterier omvandlar metangas till en billig, nedbrytbar plast.

  • Annons 1

Varje år bjuder postkodlotteriet in människor runt om i världen att skicka in sin plan för hållbara, kreativa och innovativa affärer som minskar koldioxidutsläpp. I år skickades 509 bidrag in. En internationell jurygrupp med experter valde ut tre nya gröna entreprenörer till finalen i New York. En av de var Molly Morse som driver företaget Mango Materials.

– Tack vare detta generösa pris kommer konsumenter snart kunna köpa produkter tillverkade av biologiskt nedbrytbar plast till ett överkomligt pris. Det kommer att bli så mycket bättre för miljön. Vår bioplast är ett miljövänligt alternativ till traditionell plast som bygger sopberg i naturen och på sopstationer, sa Molly Morse när hon tog emot priset vid prisceremonin i New York.

Daan Weddepohl från Amsterdam vann nära 900 000 kronor för att utveckla sin lovande webbsajt och app Peerby som gör det möjligt för människor att låna och hyra varor från sina grannar. Nick Gerritsen från Nya Zeeland vann också nära 900 000 kronor. Hans företag Carbon Scapre använder industriell mikrovågsteknik för att omvandla spill från biomassa till högkvalitativa alternativ till icke förnyelsebara fossila produkter.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.