nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Frida Berry Eklund, PR-konsult på Westander. FOTO: Westander

4 tips: Så blir du expert på att lyfta ditt klimatarbete

Frida Berry Eklund, PR-konsult på Westander, bjuder på sina bästa knep om hur du kan maxa din klimatkommunikation.

  • Annons 1

Klimat- och hållbarhetsfrågor berör hela samhället. Genom att lyfta hur ditt företag eller din organisation förbättrar miljön, kan ni även inspirera omvärlden att följa samma väg.

Frida Berry Eklund, som även ska tala på Miljöstrategidagarna, har tillsammans med sina kollegor skapat en lista om hur man kommunicerar sitt klimatarbete. Här ger hon sina bästa tips till Miljö & Utveckling.

Vilka är dina bästa tips på hur man ska lyfta sitt klimatarbete?

– Mitt allra bästa tips är att våga kommunicera mer. Vi måste få med alla på tåget i klimatomställningen och därför tycker jag att alla aktörer bör ställa sig frågan: Hur kan vi i vår organisation börja prata mer om klimatomställningen? Det behöver varken vara stort eller svårt. Ett företag kan ta avstamp i vad de gör i sin egen verksamhet eller i sina interna miljö- och klimatmål. Hitta en ingång som fungerar för er och börja resan där.

Finns det en speciell punkt du tycker man ska lyfta extra?

– När det gäller just klimatomställningen är det extra viktigt att kommunicera hur många som redan agerar klimatsmart. Det kan vara allt från att visa hur människor sätter upp solpaneler, till hur din målgrupp köper hållbara varor. Vi måste också bli bättre på att lyfta fram hur den klimatsmarta framtiden ser ut och de många och tydliga fördelar som klimatomställningen leder till. Lägg gärna extra krut på att hitta bra och engagerande bilder.

Vilka fallgropar ska man akta sig för?

– En viktig fallgrop kan vara att fokusera för mycket på problemet och dess effekter. Det kan leda till att vi vänder bort blicken för att vi helt enkelt inte orkar med det i vardagen. Många har också svårt att ta till sig information som är för teknisk eller akademisk.

Hur kom ni fram till listan?

– Vi har samlat all den kunskap som finns i klimat- och energienheten här på Westander. Vi arbetar med ett brett spektrum av aktörer och har därför stor praktisk erfarenhet av att testa olika klimatbudskap för att se vad som fungerar bäst. Dessutom har jag ett stort personligt intresse av att sluka all den senaste forskningen om hur man bäst kommunicerar klimat för att skapa engagemang.

Läs hela listan här.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.

Strålsäkerhetsmyndigheten i blåsväder – sköter inte kärnkraftreaktorer som de ska

Riksrevisionen senaste granskning vittnar om brister vid tillsyn av de svenska kärnkraftreaktorerna. Bland annat utför inte Strålsäkerhetsmyndigheten systematiska riskbedömningar vid planering och prioritering av tillsynen.