De tre företagen som varumärkesundersökningen Sustainable brand Index väljer att lyfta fram som finalister i tävlingen ”Årets insats inom hållbart varumärkesbyggnade” är:
Åhléns för kampanjen ”Bryt klädmaktsordningen” som belyser normer och ideal. En man som klär sig mer kvinnligt klär av sig sin makt och en kvinna som klär sig mer manligt klär på sig den. Nu är det dags att bryta könsmaktordningen, menar Åhléns.
Ålandsbanken nomineras för ”Östersjökortet”, deras Mastercard som räknar på användarens koldioxidutsläpp. Kortet är biologiskt nedbrytbart och användarna kan se hur mycket koldioxidutsläpp deras inköp i genomsnitt ger upphov till. Samtidigt ger Ålandsbanken användarna möjlighet att gottgöra sin miljöpåverkan via olika miljöprojekt.
Coop för kampanjen ”Nya vardagsmaten” som adresserar problematiken med vårt köttätande. På kampanjens webbsida finns massor av tips och inspiration om hur man kan äta grönare.
Bakom undersökningen står konsultföretaget Sustainable brand Insight som profilerat sig inom hållbart varumärkesbyggande. I slutet av mars avgörs vem som blir den slutgiltiga segraren.