nr-logo

Tidningen för miljöproffs

3 företag bäst på hållbart varumärke

En bank, en butikskedja och en matkoncern. De har alla jobbat med att stärka sin hållbarhetsprofil genom nytänkande koncept. Nu är de finalister Sustainable Brand Index 2017.

Ålandsbankens nya bankkort hjälper kunden att mäta koldioxidavtrycket av sin shopping. Kortet är också biologiskt nedbrytbart.
  • Annons 1

De tre företagen som varumärkesundersökningen Sustainable brand Index väljer att lyfta fram som finalister i tävlingen ”Årets insats inom hållbart varumärkesbyggnade” är:

Åhléns för kampanjen ”Bryt klädmaktsordningen” som belyser normer och ideal. En man som klär sig mer kvinnligt klär av sig sin makt och en kvinna som klär sig mer manligt klär på sig den. Nu är det dags att bryta könsmaktordningen, menar Åhléns.

Ålandsbanken nomineras för ”Östersjökortet”, deras Mastercard som räknar på användarens koldioxidutsläpp. Kortet är biologiskt nedbrytbart och användarna kan se hur mycket koldioxidutsläpp deras inköp i genomsnitt ger upphov till. Samtidigt ger Ålandsbanken användarna möjlighet att gottgöra sin miljöpåverkan via olika miljöprojekt.

Coop för kampanjen ”Nya vardagsmaten” som adresserar problematiken med vårt köttätande. På kampanjens webbsida finns massor av tips och inspiration om hur man kan äta grönare.

Bakom undersökningen står konsultföretaget Sustainable brand Insight som profilerat sig inom hållbart varumärkesbyggande. I slutet av mars avgörs vem som blir den slutgiltiga segraren.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

De är Sveriges bästa arbetsgivare 2017

Revisionsbolaget Grant Thornton har utsetts till ”Sveriges bästa arbetsgivare 2017” för stora företag och när det gäller mellanstora organisationer är det teknikkonsultföretaget Bengt Dahlgren som tar hem den titeln. Resultatet baseras på en årlig undersökning som genomförs av employer branding-företaget Universum.