nr-logo

Hållbarhet i praktiken

– De nationella regeringarna måste ge oss städer förutsättningar att minska miljöbelastningen från biltrafiken. Då kan inte det första steget vara att bevilja undantag och underlätta ökade utsläpp, säger Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård.

20 europeiska städer i upprop för renare luft

20 europeiska storstäder ställer nu krav på sina regeringar att agera för att kraftigt minska utsläppen från fordonstrafiken och sätta medborgarnas hälsa framför industrins intressen. Några av städerna är Stockholm, Paris, Amsterdam, Aten och Barcelona.

  • Annons 1

I uppropet som publiceras i Le Monde  i veckan skriver borgmästarna att de har en skyldighet att skydda livet och hälsan hos sina medborgare och att utsläppen från motorfordon är ett stort hälsoproblem. De vill därför ha tuffare utsläppskrav för bilindustrin. I oktober rekommenderade en expertkommitté från EU:s medlemsstater att bilindustrin ska få överskrida de krav på kväveutsläpp som finns i EU:s lagstiftning med över 110 procent. Nu har EU-parlamentet beslutat att stödja detta, vilket borgmästarna vänder sig emot.

– De nationella regeringarna måste ge oss städer förutsättningar att minska miljöbelastningen från biltrafiken. Då kan inte det första steget vara att bevilja undantag och underlätta ökade utsläpp. Jag kommer att driva på utvecklingen i klimatfrågan tillsammans med mina borgmästarkollegor i Europa, säger Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård.

Uppropet mot luftföroreningar är underskrivet av borgmästarna i Stockholm, Paris, Amsterdam, Aten, Barcelona, Bryssel, Bukarest, Budapest, Köpenhamn, Lissabon, Madrid, Milano, Nicosia, Oslo, Riga, Rotterdam, Sofia, Valetta, Warszawa och Wien.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Sveriges landsting får 70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019

Miljöfordonsdiagnos nya rapport visar att Sveriges landsting beräknas nå målet 70 procent fossiloberoende personbilsflotta redan i år. Vi börjar därmed närma oss målet om att Sveriges transportsektor ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent till år 2030.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Fiskguiden 2019: Här är fiskarna du ska låta simma vidare

WWF:s konsumentguide för fisk och skaldjur är släppt. Den vittnar bland annat om att bestånden hos 4 av 10 av våra vanligaste matfiskar inte mår bra. Miljö & Utveckling listar vilka fiskar du ska undvika i disken.