nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Hallbarhetsrapport

14 tips: Så får du genomslag med din hållbarhetsrapport

Nu börjar hållbarhetsredovisningarna publiceras på löpande band. M&U bjuder på 14 tips om hur du får genomslag med din hållbarhetsrapport.

  • Annons 1

INNEHÅLL

  1. Väsentlighetsanalysen är en bas. Man ska kommunicera det som verkligen har en påverkan och sålla bort det som är mindre relevant. För producerande industri kanske vatten är viktigt, för tjänsteproducerande företag frågor som korruption och arbetsförhållanden.
  2. Var ärlig med vad ni har för problem och beskriv sedan er handlingsplan för att komma till rätta med detta. Ju ärligare desto bättre.
  3. Beskriv på ett tydligt sätt var du är på väg och hur du ska nå dit. Ta fram nyckeltal så att du kan följa upp hur arbetet går, år från år.

FORMAT OCH STRUKTUR

  1. Koncentrera dig på viktiga händelser under året, de ska synas tydligt i rapporten. Alla läsare har inte möjlighet att plöja en hel hållbarhetsredovisning utan de ska kunna få en snabb överblick.
  2. Ha en struktur som är lätt att hänga med i. Man kan exempelvis samla all information om risker på ett ställe och information om mål på ett annat. Det ger en bra helhetsbild som man snabbt kan scanna av.
  3. Vem kommunicerar du med? Ha mottagaren för ögonen och presentera materialet så att det blir begripligt och intressant. Du kan redovisa på webben, i tryckt format, som magasin eller film, det finns alla varianter.
  4. Är du ett onlineföretag kanske det är rimligt att bygga redovisningen i webbformat, exempelvis.
  5. Använd modeller och översikter, olika typer av illustrationer och flödesscheman. Genom att använda översikter får läsaren en snabb förståelse av verkligheten.
  6. Använd riktiga bilder på personal och produktion, inte snygga tillrättalagda reklambilder. Det stärker er trovärdighet om det känns genuint.

 UNDVIK

  1. Skriv inte att ni är bättre än ni är, det genomskådar läsarna direkt.
  2. Dränk inte läsaren i information utan skriv kort, koncist och balanserat.
  3. De flesta vill veta om produkterna håller kvalitet och om de är miljö- och hälsofarliga men är inte intresserade av tekniska och branschspecifika detaljer. Det svåra ligger i att vara enkel.
  4. Många företag lägger massor av energi på sin hållbarhetsredovisning men glömmer bort att uppdatera webben. Använd webben också, den är jätteviktig och er bästa kanal mot omvärlden.
  5. Tänk också på att allt fler läser i telefon och på surfplatta. Webben måste vara responsiv så att informationen går att läsa från alla plattformar.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Hästen ingen miljöbov utan en värdefull resurs

Debatt

Ett antal publikationer har nyligen skrivit om studier på hästhagars fosforläckage. Se istället hästens produktion av fosfor som en samhällsresurs som kan tas tillvara på, istället för ett hot som bara ska stoppas och kostar pengar, skriver Alexandra D Stark, marknadsansvarig och Maria Sammeli, produktchef på Polonite, Ecofiltration Nordic.

  • Annonskod Huvudspalten 4